اصلاح نظام بانکی بر حسب نیاز روز و تغییرات تکنولوژی

یک کارشناس بانکی گفت: قوانین بانکی باید بر حسب نیاز روز، تغییرات تکنولوژی، تغییرات اجتماعی، تغییرات اقتصادی و همچنین قوانین بین‌المللی اصلاح شود.

اصلاح نظام بانکی بر حسب نیاز روز و تغییرات تکنولوژیآقای سیدبهاء الدین حسینی هاشمی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: قوانین بانکی باید به گونه‌ای اصلاح شود که بر حسب شرایط روز کارآمدی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: در تمام دوران‌ها اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت‌ها قرار داشته، اما دولت‌ها در تمام دوران با کسری بودجه مواجه بوده‌اند و این بدین معناست که همه آن‌ها برای ایجاد اصلاحات برنامه داشتند، ولی بودجه لازم برای این اصلاحات را نداشتند.

حسینی هاشمی گفت: در سال ۶۲ قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد و در همان سال قرار شد که این قانون هر پنج سال یکبار اصلاح شود، اما به دلیل اینکه دولت‌ها برای کسری بودجه خود سراغ بانک‌ها می‌رفتند این اصلاحات در هیچ دوره‌ای مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: آنچه در قانون آمده بانک‌ها باید منابع خود را فقط برای بخش خصوصی به کار بگیرند و نباید به بخش دولتی تسهیلات بدهند، اما در تمام دوران‌ها مرسوم بوده که دولتی‌ها از منابع بانک‌ها برای ساخت راه و جاده، پالایشگاه‌ها، راه آهن‌ها، مخابرات و بسیاری از صنایع و حتی حوادث غیرمترقبه استفاده کردند.

این کارشناس بانکی گفت: بانک‌ها ریسک‌هایی دارند که باید این ریسک‌ها را پوشش بدهند و بنابر همین قانون نباید به بخش دولتی تسهیلات بدهند، زیرا قدرت وصول تسهیلات را از بخش دولتی نداشته و همچنین در صورت ارائه این تسهیلات به بخش دولتی، بانک‌ها سود مناسبی نیز دریافت نمی‌کنند.

حسینی هاشمی ادامه داد: یکی دیگر از سوء استفاده‌هایی که از بانک‌ها می‌شود توسط نمایندگان مجلس است که برای حوزه خود از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و گاهی بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات ندارند، اما نمی‌توانند از این دستورات فرمایشی سرباز بزنند.

وی افزود: دولت‌ها می‌خواهند در تمام دوران‌ها به بانک‌ها دستور داده تا برای تامین مالی دولت هر کاری لازم است انجام دهند و به همین دلیل قبل از اصلاح قوانین بانکی این رفتار دولت‌ها باید اصلاح شود.

حسینی هاشمی با انتقاد از مستقل نبودن بانک مرکزی گفت: رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط به صورت کارپرداز عمل کرده و مجری مصوبات دولت است.

وی افزود: بانک مرکزی باید به صورت مستقل عمل کرده و نظارت بر سیستم بانکی را به خوبی انجام دهد که متاسفانه طی سال‌های گذشته رعایت نشده است.

این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه در قوانین جدید بانکی نکاتی است که مناسب سیستم بانکی نیست، گفت: دولت قصد دارد بانک‌ها را مجری سیستم دولتی کند تا بتواند از تسهیلات بانک‌ها مثل سنوات گذشته استفاده کند.

حسینی هاشمی با انتقاد از نبود نظارت موثر بانک مرکزی افزود: متاسفانه بانک‌ها از اجرای دستورات بانک مرکزی تمرد می‌کنند، اما بانک مرکزی نه می‌تواند آن‌ها را منحل و نه متوقف کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در بخش سرمایه‌گذاری‌ها نیز به درستی عمل نکرده و در شرایطی حتی مجوز اضافه برداشت به بانک‌ها نیز داده که این امر سبب افزایش نقدینگی در جامعه و به دنبال آن افزایش تورم شده است.

حسینی هاشمی با انتقاد از نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز نیز گفت: ارز رقابتی یعنی به یغما رفتن ثروت ملی و متاسفانه این اقدام بانک مرکزی به سرمایه ملی ضربه بزرگی زده است.

وی یکی دیگر از انتقادات خود از بانک مرکزی را تعیین نرخ سود توسط بانک مرکزی دانست و افزود: بانک مرکزی به جای تعیین نرخ سود این وظیفه را به عهده مدیر عامل بانک‌ها گذاشت و متاسفانه نرخ سود موثری تعیین نشد.

این کارشناس بانکی ادامه داد: نرخ سود بین بانکی باید رقمی باشد که سرمایه‌گذاری را به سمت افزایش ثروت در جامعه هدایت کند.

حسینی هاشمی گفت: متاسفانه بانک مرکزی طی یک دهه گذشته خیلی موفق عمل نکرده و با اتخاذ نادرست سیاست‌های انقباضی و انبساطی سبب ایجاد تورم در جامعه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته بانک مرکزی یک سیاست خوب، مستمر و با نگاه بلندمدت را دنبال نکرده است.