افزایش ۲ برابری پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت و معدن

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به دو برابر شده که بعد از بخش خدمات بیشترین سهم از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، طبق این آمار در دو ماهه نخست امسال در مجموع بیش از ۲۷۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهیلات ۱۲۵ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی در مدت مشابه سال قبل ۱۱۸.۷ درصد افزایش داشته است.
در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با افزایش ۹۹.۳ درصدی در دو ماهه نخست امسال، به ۸۶ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ این تسهیلات در دو ماه اول سال گذشته ۴۳ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان بوده است.
سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در دو ماهه نخست سال گذشته، ۳۴.۸ درصد بوده که امسال این رقم به ۳۱.۷ درصد رسیده است.
این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد  باشد.
همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در دو ماهه نخست سال گذشته ۲۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان بوده که با ۶۱.۶ درصد افزایش به ۴۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در دو ماهه نخست سال جاری رسیده است.
با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یاد شده از ۲۱.۱ درصد در دو ماه اول سال ۱۳۹۹ به ۱۵.۶ درصد افزایش یافته است.
در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در دو  نخست امسال سهم ۴۳.۳ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده که معادل ۱۱۸ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۸۳.۴ درصد افزایش داشته است.
بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن ۵.۱ و ۴.۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب ۱۱۱.۵ و ۷۵.۱ درصد نسبت به دو ماهه اول سال گذشته افزایش داشته و به ۱۳ هزار و ۸۹۰ میلیارد و ۱۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده است.