اما و اگرهای بخشنامه ارزی جدید/ موافقت بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصاد آنلاین، واردات بدون انتقال ارز همواره یکی از مواردی بوده که بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی کشور به هیچ عنوان زیر بار آن نرفته و معتقد است که آنچه که در واردات بدون انتقال ارز میان واردکنندگان و فروشندگان کالا رد و بدل می شود، همان ارزهایی است که شاید ماهها قبل از بحران های ارزی و در بحبوحه افزایش قیمت ارز، از بازار جمع آوری شده و با ورود تقاضای قابل توجه، بازار را برای بهم ریختگی تحت تاثیر قرار داده است.

به خصوص موضوع از آنجایی رنگ و لعاب بیشتری گرفت که رییس کل وقت بانک مرکزی در دولت دوازدهم در موضع گیری های سختگیرانه، تجار و فعالان اقتصادی را به این موضوع متهم می کرد که واردات بدون انتقال ارز از سوی آنها منجر به برهم ریختگی بازار ارز در دوره های مختلف شده است.

او همچنین به این نکته هم اشاره می کرد که هر گونه وارداتی باید منشا ارز مشخصی داشته باشد و اگر واردکننده ای قصد دارد کالایی را وارد کند، باید حتما منشا ارز مورد استفاده برای واردات خود را مشخص می کرد و به صراحت به بانک مرکزی اعلام می کرد که منشا ارز استفاده شده برای این واردات چیست.

از سوی دیگر، واردکنندگان نیز همیشه این نگرانی را داشتند که با اعلام منشا ارز خود به دولت، در مظان اتهام های بسیار قرار گیرند و البته اگر منابع درآمدی و ذخایر ارزی آنها در خارج از کشور شناخته شود، این موضوع برای آنها دردسرساز شود.

بنابراین در یک خواست دو سویه از سوی فعالان اقتصادی و بانک مرکزی، به نظر می رسد طرف دوم یعنی بانک مرکزی می خواهد بر روی موضوع واردات بدون انتقال ارز مقاومت کند و اجازه اجرا ندهد و فعالان اقتصادی هم می خواهند با نامشخص ماندن منشا ارز واردات، منابع ارزی خودشان را ناشناخته نگه دارند و خیلی در ابعاد و اعماق آن کنکاش نشود؛ هر چند بانک مرکزی هم در ادامه مواضع سختگیرانه خود برای برخورد با واردات بدون انتقال ارز، بخشنامه های متعددی را صادر کرده و به وارداتی که منشا آن مشخص نبود، اجازه ترخیص کالا از گمرکات را نمی داد.

حالا نامه هایی از سوی برخی بانکهای دولتی به شعب بانکی ابلاغ شده است که به نوعی و تلویحا موضوع واردات بدون انتقال ارز را تایید می نماید؛ هر چند که پیگیری های خبرنگار اقتصاد آنلاین از بانک مرکزی این سوال را بدون پاسخ گذاشته که آیا این بخشنامه های صادر شده از سوی برخی بانکها، به معنای پذیرش واردات بدون انتقال ارز از سوی بانک مرکزی است یا خیر.

اما به هر حال برخی از بانکها در ابلاغیه هایی که به شعب خود ارسال کرده اند، به فراهم سازی امکان واردات از محل ارز واردکنندگان اشاره کرده اند که البته این بخشنامه بر اساس آنچه که از سوی بانکها اشاره شده، بر اساس بخشنامه شماره ۲۹۳ بانک مرکزی در هفدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بوده است.

بر این اساس بهتر است بانک مرکزی نسبت به این بخشنامه شفاف سازی کرده و اعلام نماید که آیا واردات بدون انتقال ارز و از منشا ارز واردکنندگان مجاز است یا خیر و اگر این موافقت صورت گرفته است، بر چه اساسی این بانک تغییر موضع داده و واردات با منشا ارز واردکنندگان را مجاز دانسته است. در غیر این صورت جزییات بخشنامه ابلاغی مذکور به چه نحوی است؟