امکان معاملات الکترونیکی ارز با اپلیکیشن کانون صرافان/ اجرا در صورت موافقت بانک مرکزی

رئیس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن کانون صرافان، با اشاره به ویژگی‌های این برنامه، گفت: اپلیکیشن این امکان را دارد که بستر انجام این معاملات را فراهم کند و اگر بحث تحویل ارز نهایی شود، امکان خرید و فروش الکترونیکی ارز فراهم شود.

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن «کانون صرافان ایرانیان» برای تسهیل خرید و فروش و معاملات، اظهارداشت: این اپلیکشین هم بستر ارتباطی بین صرافان و بین مردم و بین نهادهایی‌ست که نیاز به خدمات صرافی دارند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون این اپلیکیشن از برنامه کافه بازار قابل دریافت است، افزود: اپلیکیشنی آماده‌ کرده‌ایم که هم نیاز مردم و هم صرافان بود را جهت تسهیل ارتباط بین صادرکنندگان و خریداران و فروشندگان ارز به وجود می‌آورد.

به گفته سلطانی‌زاده این سامانه همه صرافان سراسر کشور اعم از صرافان مرزی و صرافان شهرهای کوچک تا شهرهای بزرگ را در برمی‌گیرد و همه صرافان امکان معرفی خودشان را از طریق همه مردم در سراسر کشور دارند.

رئیس شورای عالی کانون صرافان تصریح کرد: در این اپلیکشین گزینه صراف‌یاب وجود دارد که همه صرافی‌ها با اطلاعات آنها و نرخ‌های خرید و فروش ارز وجود دارد و مردم می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.گزینه بعد بانک یاب است زیرا افراد برای دریافت و پرداخت به بانک نیاز دارند و با چند بانک کشور مذاکره و بستر را آماده کردیم و هم‌وطنان می‌توانند نزدیک‌ترین شعبه بانک به خود را پیدا کنند.

* امکان ثبت شکایات از صرافی‌ها در اپلیکیشن کانون صرافان

سلطانی‌زاده ادامه داد: گزینه بعدی گزینه شکایات، انتقادات و پیشنهادات است که براساس آن هر فرد خریدار و فروشنده ارز است در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند نسبت به هر یک از صرافی‌‌هایی که استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشد، اعلام شکایت کرده و یا انتقادات خود را مطرح کنند همچنین مردم می‌توانند فعالیت دلالان و کسانی که کار قاچاق ارز می‌کنند را به وسیله این اپلیکیشن گزارش کنند.

وی افزود: گزینه دیگری که طراحی کرده‌ایم، انتشار نرخ‌های صرافی سراسر کشور به طور میانگین در حوزه اخبار و آخرین رویدادها بارگذاری می‌کنیم و آخرین اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ارزی و اطلاعات مربوط به بازارهای جهانی هم در این بخش منتشر می‌شود. بخشنامه‌های مرتبط با صرافی‌ها در قسمت بخشنامه‌ها بارگذاری می‌کنیم و مردم می‌توانند در جریان آخرین اطلاعات مربوط به بخشنامه‌های صرافی‌ها قرار بگیرند.

* امکان معامله ارزهای مجازی در بستر اپلیکیشن

رئیس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه این اپلیکشین قابل به‌روزرسانی و ارتقاء است، گفت: اگر در آینده قرار شد معاملات ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین انجام شود، این اپلیکشین می‌تواند این بستر را فراهم کند. این پلتفرم قابلیت ارتقاء متناسب با نیاز روز هم‌وطنان را داراست. حتی رزرو ارز برای مردم امکان‌پذیر است و می‌تواند این بستر قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در این اپلیکشین امکان خرید و فروش ارز وجود دارد، گفت: اپلیکیشن این امکان را دارد که بستر انجام این معاملات را فراهم کند و اگر بحث تحویل ارز نهایی شود، امکان خرید و فروش الکترونیکی ارز فراهم شود.

سلطانی‌‌زاده افزود: اپلیکیشنی که طراحی شده است بستر امنی است و ما هم طبق قوانین بانک مرکزی سعی می‌کنیم خدماتی که تسهیل کننده کار مردم است را در این اپلیکیشن فراهم کنیم؛ مثل رزرو و یا خرید ارز در ساعت مشخص. مشتری بعد از احراز هویت، در یک ساعت مشخص با مراجعه به صرافی ارز خود را تحویل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در بستر اپلیکشین می‌شود این مسائل را مدیریت کرد و بازار را شفاف‌ کرد و دیگر نیازی به ایجاد صف در جلوی صرافی‌ها نخواهد بود.

* طرح خرید و فروش ارز بر بستر اپلیکیشن به بانک مرکزی ارائه می‌شود

رئیس شورای عالی کانون صرافان در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی موافق خرید و فروش الکترونیکی ارز است و شما می‌توانید این امکان را ایجاد کنید، اظهارداشت: برای اجرا قرار شده است کانون صرافان طرح را به بانک مرکزی پیشنهاد بدهد و نظرات بانک مرکزی برای اجرا و تکمیل این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت و هر اقدامی که کانون در دستور کار قرار دهد براساس نظرات بانک مرکزی خواهد بود.

سلطانی‌زاده گفت‌: هر زمان در هر کجای کشور مشتریان صرافی‌ها مشکلی بابت خرید و فروش داشته باشند می‌توانند با ثبت در اپلیکشین کانون صرافان شکایت خود را پیگیری کنند و ما به سرعت موضوع را پیگیری می‌کنیم و برای ثبت شکایت دیگر نیازی به مراجعه به ساختمان مرکزی کانون صرافان نیست. این خدمت هم‌اکنون ارائه می‌شود.

انتهای پیام/