امیدواری رئیس کل بانک مرکزی به افزایش شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود اظهار امیدواری کرد، با مصوبه شورای پول و اعتبار در روز گذشته، شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها و ساختار ترازنامه‌ آنها افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: ضمن تبریک روز خبرنگار به همه تلاشگران عرصه خبر و رسانه و آرزوی توفیق آنها در انعکاس و تحلیل منصفانه حق‌مدارانه اخبار و رویدادها و قدردانی از همراهی خوب آنها لازم دیدم در مورد اهمیت مصوبه عصر روز گذشته شورای پول و اعتبار، توضیحاتی به مردم عزیز بدهم.

روز گذشته در چارچوب سلسله‌برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی برای اصلاحات لازم در نظام بانکی و پولی، شورای پول و اعتبار دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات بانکها و مؤسسات اعتباری را که قبلاً به تأیید شورای فقهی بانک مرکزی رسیده بود، تصویب کرد.

در این دستورالعمل اشکالات مطرح در مورد ملاحظات شرعی و الزامات فقهی، عقود را برطرف و تلاش شده است که با اجرای آن، تصویری صحیح از مطالبات غیرجاری بانک‌ها ارائه و طبقه‌بندی مطالبات و نحوه شناسایی درآمدها در چارچوب رویه‌ای واحد در بانک‌ها عملیاتی شود.

امیدوارم این اقدام مهم که بعد از گذشت بیش از سه دهه از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، عملیاتی خواهد شد، بتواند ضمن رعایت ملاحظات شرعی و اقدامات فقهی مطرح در عقود بانکی، در افزایش شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها و ساختار ترازنامه آنها مؤثر باشد.