بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به شکل ارزی انجام شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت : بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی انجام شود تا امکان اعطای تسهیلات ارزی به پروژه های جدید حاصل شود.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در دومین همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی، نقش صندوق های توسعه در همه کشورها را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: یک سری پروژه های در سال های اخیر اجرا شده اند و اکنون به مرحله بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی رسیده اند در این میان این نکته مهم است که چون منابع صندوق ارزی است علی الاصول باید اقساط آن نیز به صورت ارزی پرداخت شود.

وی افزود: برخی بر این باورند که طبق قاعده قبلی در حساب ذخیره ارزی اقساط ارزی باید به ریالی تبدیل شود این در حالی است که طبعا این روش بازپرداخت اشکالاتی دارد و ساختار و نظامات صندوق اکنون این امکان را ندارد و باید بر اساس قواعد آن عمل شود.

صالح آبادی با اشاره به همکاری بانک های عامل و صندوق توسعه ملی گفت: همکاری صندوق و بانک های عامل در وصول مطالبات صندوق می تواند حائز اهمیت باشد و صندوق و بانک در کنار هم قرار گیرند.البته مطلع هستیم بدلیل شرایط اقتصادی و تحریم ها برخی شرکت ها و دریافت کنندگان ارزی صندوق دچار مشکل شده اند که مساعدت لازم در این خصوص انجام می گیرد.

وی تاکید کرد: این نکته مهم است که بانک و صندوق مشترکاً تلاش کنند که پرداخت ها به شکل ارزی باشد و منابع صندوق برگردد چراکه با بازگشت منابع ارزی صرف اعطای تسهیلات جدید شود.

وی تاکید کرد: همه دستگاه های متولی کار باید تلاش کنند که در حفظ و صیانت صندوق توسعه ملی کمک کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه برخی مواقع منابع ارزی صرف پروژه های می شود که تولید مشابه داخلی ان وجود دارد گفت: این عمل هیچگونه توجیهی ندارد و حتما باید پروژه هایی از سوی صندوق تامین مالی شود که از بازدهی مناسب، توجیه پذیری بالا و از عواید ارزی برخوردار باشد، منابع ارزی صندوق را نباید صرف وارداتی که امکان تولید داخلی دارند، کرد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری های صندوق باید الزاماً در پروژه های صرف شود که عواید ارزی دارد چرا که اگر این پروژه ها درآمد ارزی داشته باشد می توان مجدداً ارز به صندوق برگردد و این منابع به صورت پایدار بماند و در چرخه سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات جدید استفاده شود.

صالح آبادی با اشاره به مستثنی برخی از پروژه‌هایی که عواید ارزی ندارند و از منابع صندوق استفاده می کنند گفت: در برخی صنایع ممکن است درآمد ارزی هم بر هر دلیلی نداشته باشد و الزاما هم هزینه های آن ارزی نباشد اما جز پروژه های زیرساختی باشد که این موضوع متفاوت است.

صالح آبادی گفت : نقش صندوق توسعه ملی در ایران از جهاتی به دلیل برخی محدودیت ها مهمتر است، صندوق توسعه ملی در کشور ما به دلیل محدودیت های خارجی عمدتاً از سال 1390 به بعد نقش پررنگ تر ی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بار مالی بسیاری از پروژه ها و سرمایه گذاری ها در سال های گذشته بر دوش صندوق توسعه ملی بوده است گفت: امروز تامین مالی پروژه های که به مرحله بهره برداری می رسد از محل فایناس های صندوق توسعه ملی انجام می شود و در مقابل بخشی از درآمدهای نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود تا از این محل امکان تامین مالی پروژه ها از محل این صندوق فراهم شود.

وی افزود: اگر این صندوق نبود شاید بسیاری از منابع صرف مصارف جاری می شد، اما الزام قانونی مبنی بر ذخیره سازی بخشی از درامد های کشور در صندوق توسعه ملی ، این ظرفیت را ایجاد می کند که پروژه های سرمایه گذاری مهم کشور از محل منابع این صندوق به سرانجام برسد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشکر از همکاران صندوق توسعه ملی و تلاش انها برای حفاظت و صیانت از این ثروت ماندگار افزود: برگزاری چنین همایش ها و همفکری برای اتخاذ تمهیدات لازم برای پایدار کردن صندوق و اثرگذاری بیشتر ان در اقتصاد کشور بسیار مهم و ارزشمند است.

صالح آبادی خواستار تبیین و تشریح کارکرد صندوق توسعه ملی در اقتصاد شد و گفت: باید تلاش شود تا در سیاست های کلی و قوانین به دقت تبیین و تشریح شود که چه میزان از عواید نفت در صندوق توسعه ملی واریز و صرف چه پروژه هایی شود .

وی با تاکید بر اینکه با تبیین و تشریح نقش و کارکرد صندوق توسعه ملی، اهمیت ان روشن تر و کامل تر برای افکار عمومی جامعه روشن خواهد شد گفت: تبیین نقش صندوق توسعه ملی حکایت از این دارد که ثروت کشور باید صرف پروژه های ماندگار زیرساختی شود.

دومین همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی با شرکت معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری،رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ،رئیس دیوان محاسبات کشور و جمعی از مدیران عامل بانک ها و صاحبنظران اقتصادی در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.