بانک‌ها به قانون جهش تولید مسکن عمل کنند

محمد صالح شکوهی بیدهنی در گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با هدایت اعتبار بانکی به سمت بنگاه‌های مولد اظهار کرد: اگر بانک‌ها خلق اعتبار داشته باشند، علی‌القاعده باید به سمت تولید و فعالیت‌های مولد باشد؛ بنابراین به همان اندازه که نقدینگی افزایش پیدا می‌کند، باید تولید نیز رشد داشته باشد که در این صورت جلوی تورم گرفته می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن کمک به رشد تولید است، گفت: طرح نهضت ملی مسکن به‌نوعی افزایش تولید محسوب می‌شود، اما از یک وجه دیگر موضوع، به دلیل انحصاری که در این حوزه وجود دارد، در نهایت در چرخه سوداگری قرار می‌گیرد و نمی‌تواند نیاز مردم را تامین کند. برای حل این مساله باید برای مسئله توزیع آن نیز چاره‌ای اندیشیده شود؛ مثلاً از طریق ابزارهای مالیاتی برای خانه‌های دوم، سوم و چندم، توزیع مناسب مسکن اتفاق بیفتد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با وظیفه بانک‌ها در قبال طرح نهضت ملی مسکن و تسهیلات‌دهی به ساخت مسکن بیان کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن، باید ۲۰ درصد اعتبار بانک‌ها به سمت مسکن حرکت کند و بانک‌ها مکلف به اعطای تسهیلات به این طرح هستند و باید به وظیفه خود عمل کنند.

شکوهی گفت: البته تامین اعتبار از بانک به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و تنها از طریق تسهیلات، مساله مسکن حل نخواهد شد، بلکه باید یک بسته سیاستی برای آن در نظر گرفت. همچنین باید تسهیلات به سمت گروه‌های هدف این طرح حرکت داده شود تا از سوداگری در این حوزه جلوگیری شود.