بدهی دولت به بانک مرکزی در ۹ ماه ۳۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت

تهران – ایرنا – بدهی دولت به بانک مرکزی که در دولت گذشته ۹۴۷ درصد (بیش از ۱۰ برابر رشد) و در دوره مدیریت عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی ۳۲۸ درصد افزایش یافته بود، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت امسال، ۱۹ درصد معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

به گزارش ایرنا، بدهی دولت به بانک مرکزی به عنوان یکی از شاخص‌های موثر در افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم، با انضباط بودجه‌ای دولت سیزدهم به شدت نزولی شده است.

بدهی دولت به بانک مرکزی در هشت سال دولت‌های نهم و دهم فقط ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده بود اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با روشن شدن موتور چاپ پول بانک مرکزی خصوصا در دوره ریاست عبدالناصر همتی، به ارقام محیرالعقولی رسید.

در پایان دولت دهم میزان بدهی دولت به بانک مرکزی فقط ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان بود اما دولت گذشته با استقراض‌های تاریخی خود سبب شد رقم بدهی آن به بانک مرکزی در زمان تحویل به آیت‌الله رئیسی به ۱۶۵.۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد یعنی ۹۴۷ درصد یا بیش از ۱۰ برابر رشد نسبت به پایان دولت دهم.

با این حال دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست‌های دقیق انضباط بودجه‌ای و پولی، به تدریج در حال کاهش بدهی به جای مانده از دولت قبل به بانک مرکزی است به طوری که در ۹ ماه نخست فعالیت خود بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کرده است.

در حالی که در زمان تحویل دولت به آیت‌الله رئیسی در مرداد سال ۱۴۰۰ بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۶۵.۵ هزار میلیارد تومان بود، در اردیبهشت امسال این رقم به ۱۳۳.۸ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

بدهی دولت به بانک مرکزی در ۹ ماه ۳۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت