بدون ضامن ‌می‌توان وام ازدواج گرفت؟

وام ازدواج از سمت دولت است که به دلیل داشتن سود کم، برای کمک به جوانان و تازه عروس داماد ها ایجاد شده است. مقدار این وام قرار است از سال آینده بیشتر شود.

به گزارش منیبان؛ وام ازدواج را دولت با استفاده از منایع بانک ها پرداخت میکند.

بر اساس تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، به هریک از زوجین دارای تابعیت ایرانی ۷۰ میلیون تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

پیش از این شرایط دریافت وام به این صورت بود که گیرنده باید علاوه بر گذاشتن سفته، دو ضامن هم به بانک معرفی کند.

در حالی که در کشورهای دیگر اعتبار و پشتوانه وام، اعتبار متقاضیان است و احتیاجی به ضامن نیست. حتی این روزها در برخی کشور ها سیستم اعطای وام به صورت تلفنی است.

در روزهای گذشته با موافقت کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها بر اساس قانون جوانی جمعیت از ۷۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان، با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود.

همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر سن ۲۵ سال و زوج‌های زیر سن ۲۳ سال نیز از ۱۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس از تصمیم جدید نمایندگان مجلس برای آسان شدن پرداخت وام می گوید. تصمیمی که به نظر می رسد با مخالفت بانکها روبه رو شود.

محمد‌بیگی در این باره می گوید: بانک‌ها مکلفند، مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان حداکثر با دریافت سفته از متقاضی یا فقط یک ضامن به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

مشکلات وام تکلیفی

پیش از این هم شاهد مشکلات بانک‌ها در تسهیلات تکلیفی دولت از جمله وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن بازنشستگان و کارمندان و وام ودیعه مسکن بودیم که پرداخت آنها با مشکلاتی همراه بود.

بانک می گویند منایع ندارند و از سوی دیگر پردرخت وام قرض الحسنه به دلیل سود پایید برای آنها به صرفه نیست. آنها در چند سال اخیر با کسری بودجه مواجه شده اند و رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که تصمیمات نادرست دولت باعث ناترازی منایع بانکی شده است. این ناترازی نیز موجب افزایش نرخ تورم می شود. بنابراین به نظر می زسد تصمیمات اینچنینی بانکها را با خطر مواجه می گند.

بر اساس این آیا بانک‌ها با این پیشنهاد موافقت می‌کنند؟ آیا ممکن است وام ازدواج بدون ضامن به نتیجه برسد؟