تحلیل معاون اسبق بانک مرکزی درباره نوسان شدید قیمت‌ها/ اعتماد مردم به دولت چقدر روی نرخ ارز اثر دارد؟

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: پس از خروج آمریکا از برجام شاهد نوسان شدید قیمت ارز بودیم، به عبارت دیگر آثار تحریم و اثر کاهش سرمایه اجتماعی به دلیل از دست رفتن بخشی از سرمایه ها در بورس و … در شکل‌‎گیری شرایط کنونی موثر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید کمال سیدعلی با موضوع چرا بازارهای ارز، طلا و بورس این روزها زیاد نوسان دارند؟ اظهار داشت: برخی مدل‌های اقتصادی برای تبیین و تحلیل نرخ ارز در شرایط کنونی مورد استناد قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد این مدل‌ها برای شرایط عادی و معمول جواب می دهد یعنی در شرایطی که ما بتوانیم با همه ارزها معامله انجام دهیم، اما واقعیت این است که شرایط ما به هیچ‌وجه عادی نیست.

او نتیجه گرفت: به این ترتیب نمی‌توانیم تنها با مقایسه نرخ تورم داخلی و نرخ تورم خارجی قیمت ارز را مشخص کرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: حتی در حوزه نرخ تورم نیز باید مسائل داخلی را بررسی کرد. به عنوان مثال مسکن به عنوان یکی از عوامل موثر در نرخ تورم محسوب می‌شود اما مسکن قابل معامله بین المللی نیست. در عین حال برخی تنها درباره دلار صحبت می کنند؛ این در حالی است که باید درباره سبد ارزی صحبت کرد.

تحلیل معاون اسبق بانک مرکزی درباره نوسان شدید قیمت‌ها/ اعتماد مردم به دولت چقدر روی نرخ ارز اثر دارد؟

سیدعلی تاکید کرد: پس از یکسان‌سازی نرخ ارز ما شاهد ماندگاری و ثبات بازار ارز در ایران بودیم، اما با روی کار آمدن دولت نهم، قیمت دلار به یک مساله حیثیتی برای دولت تبدیل شد و از سال ۱۳۸۶ دولت با فشار شدید به بانک مرکزی مانع افزایش قیمت می‌شد که نتیجه این سیاست در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ مشخص شد و دلار طی دو سال از هزار تومان به ۳۹۰۰ تومان رسید.

او با اشاره به انعقاد برجام نیز توضیح داد: دیدیم وقتی پای برجام به میان آمد، قیمت دلار تا ۳۲۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد؛ نکته این‌جاست که در این مقطع نیز کسی کاری را انجام نداد پس می‌بینیم اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی و انتظارات تورمی در تعیین قیمت ارز تا چه میزان موثر است.

وی گفت: پس از خروج آمریکا از برجام نیز شاهد نوسان شدید قیمت ارز بودیم، به عبارت دیگر آثار تحریم و اثر کاهش سرمایه اجتماعی به دلیل از دست رفتن بخشی از سرمایه ها در بورس و … در شکل‌‎گیری شرایط کنونی موثر است.