تراکنش‌های حضوری همچنان بیشترین سهم خرید مردم را به خود اختصاص داد!

این روزها با افزایش خریدهای اینترنتی مردم تصور می‌کنند که خریدهای آنلاین سهم بیشتری از خریدهای حضوری دارد، اما تا به امروز این چنین نبوده است!

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انتظارات عمومی از سیستم بانکی این روزها افزایش تعداد تراکنش های غیرحضوری است در حالی که گزارش خبرنگار ما از یک شرکت psp نشان می دهد این امر به دلیل تعطیلی بسیاری از واحدها کسب و کار محقق نشده و همچنان تراکنش های حضوری بیشترین سهم خرید مردم را به جای تراکنش های غیرحضوری دارد.

این درحالیست که اگر سال های قبل، از زیرساخت مناسب شبکه آی تی برای گستردگی خریدهای اینترنتی و آموزش آن به مردم استفاده می کردند امروز، کمتر از اسکناس به عنوان عامل شیوع بیماری استفاده می شد. حال شما تصور کنید معادل نیمی از تراکنش های حضوری یعنی استفاده از کارتخوان ها، به پرداخت وجه نقد اختصاص دارد.

یکی از مدیران شرکت psp در خصوص چرایی بالا بودن تراکنش های حضوری نسبت به ترنزاکشن های غیرحضوری گفت: به طور متوسط تراکنش‌ها در ایام نوروز هیچ افزایشی نسبت به ایام نوروز سال گذشته نداشته و در حد روز‌های تعطیل معمولی سال است، تراکنش ها روزهای تعطیل مانند جمعه به طور متوسط نسبت به روز‌های عادی ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:همچنین خریدهای حضوری و غیرحضوری در اسفند سال ۹۸ نسبت به بهمن همان سال، هیچ افزایشی نداشته است. باید گفت نسبت به اسفند سال گذشته هم افزایشی نداشتیم این در حالی است که ترند سال ۹۸ تا قبل از کرونا به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ افزایش در تعداد تراکنش‌ها را تجربه می کرد.

این مدیر حوزه پرداخت های آنلاین بیان کرد: یعنی از فروردین تا بهمن ۹۸ به طور متوسط در هرماه ۲۵ درصد تراکنش‌ها افزوده می‌شد و تعداد تقریبی تراکنش‌ها در اسفند ۹۸ با اسفند ۹۷ برابر شده است. همچنین فروردین ۹۸ با فروردین ۹۹ هم برابر هم هستند و همچنان تراکنش‌های حضوری سهم بیشتری از تراکنش‌های غیرحضوری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که علت اینکه در این روزها خریدها که خریدهای اینترنتی بیشتر شده اما تراکنش های حضوری همچنان صدرنشین خریدهاست چیست؟ گفت: اُفت تراکنش‌های غیرحضوری به چند علت وابسته است و علت آن‌ها کاهش تقاضا و لغو برخی از خریدهاست.

این کارشناس حوزه آی تی بیان کرد: سهم عمده تراکنش‌های اینترنتی مربوط به بلیت کنسرت ها، سفرها، سینما‌ها و امثالهم بوده است. شما در نظر بگیرید که تمام این فعالیت‌ها تعطیل شده اند و عملا خریدهای عمده اینترنتی کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: هم اکنون بیشترین خریدها حضوری است و بیشترین خریدهای حضوری مربوط به مراکز درمانی و داروخانه هاست. در نتیجه مردم مایحتاج را به صورت حضوری از میادین و فروشگاه های زنجیره ای انجام می دهند و هنوز خرید اقلام اساسی به صورت آنلاین در کشور ما اتفاق نیفتاده است.