تورم را در سطح 20 تا 22 درصد کنترل می‌کنیم/پیش‌بینی صندوق بین المللی پول خیلی بی‌ربط بود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خیلی امیدوارم در سال 99 بتوانیم تورم را در سطح 20-22 درصد کنترل کنیم، گفت: پیش‌بینی صندوق بین المللی پول درباره اقتصاد ایران پیش‌بینی خیلی بی‌ربطی بود؛ آنها دوست دارند یک چیز منفی بگیرند و بزرگ کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهارداشت: در ارتباط با این بسته‌ای که داده شد بخش قابل توجهی از این بسته با پشتیبانی بانک مرکزی و سیستم بانکی انجام می‌شود.

وی افزود: سود بانکی 18 درصد است من خدمت آقای رئیس جمهور و اعضای ستاد اقتصادی پیشنهاد دادم و گفتم باید دو کار انجام دیهم یکی اینکه بنگاه‌هایی را که آسیب دیده‌اند را پشتیبانی کنیم و یکی دیگر اینکه این تقاضا را مراقبت کنیم تا اقتصاد به حالت عادی برگردد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای حل این کار هم باید به مردم وام می‌دادیم، گفت: نرخ سود 18 درصد زیاد بود و ما پیشنهاد کردیم در این شرایط که سیستم بانکی مشکل دارد و بانک‌ها نمی‌توانند با نرخ پایین‌تر وام بدهند، ما بخشی از سپرده قانونی بانک‌ها را آزاد کنیم. برای این بسته 75 هزار میلیارد تومانی، 25 هزار میلیارد تومان را آزاد می‌کنیم. این 25 هزار میلیارد تومان که سود صفر درصد دارد در کنار عدد 50 هزار میلیارد تومان تلفیق کنیم، نرخ سودش 12 درصد می‌شود.

وی ادامه داد: پس درواقع آن کاهشی که در نرخ شد به دلیل کمک بانک مرکزی با ذخایر قانونی بود. بحث‌های مختلفی کردیم. یک بحث این بود که مشکل شرعی دارد اما ما این را ما با شورای فقهی بانک مرکزی مشورت کردیم و چون قرار بود در قالب عقد مرابحه باشد مشکل شرعی هم نداشت. برخی جور دیگری خدمت علما مطرح کرده بودند و وقتی سوال را متفاوت مطرح کنید پاسخ‌اش هم متفاوت خواهد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به مصوبه روز گذشته ستاد مبارزه با کرونا، گفت: امروز (روز گذشته) پیشنهادی را ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا و بانک مرکزی به طور مشترک مطرح کرد. پیشنهاد این بود که با توجه به اینکه دولت مشکلات بودجه‌ای دارد مابه‌التفاوت نرخ سود 12 درصد و صفر درصد را دولت تقبل کند و رئیس جمهور این پیشنهاد را پذیرفت و بار مالی ان برای دولت 2 هزار میلیارد تومان است. علاوه بر اینکه قرار شد به جای 24 ماه 30 ماه باشد که با این حساب میزان اقساط ماهیانه این وام 35 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی تصریح کرد: ما می‌گوییم یک سیستم بانکی داریم و بانک با سپرده‌های مردم کار می‌کند. مگر مردم حاضرند سپرده‌ها را با نرخ کمتری بگیرند؟ بانک هم از یک جایی باید سود بگیرد و بدهد. سیستم بانکی حداکثر کمک‌ را کرد و دولت هم کمک کرد. اگر دست ما بازتر بود بیشتر کمک می‌کرد. همه این طرح 75 هزار میلیارد تومان بسته پیشنهادی بانک مرکزی و ما به دنبال این هستیم به مردم و فعالان اقتصادی کمک کنیم و چقدر دستمان بازتر باشد بیشتر کمک می‌کنیم.

همتی تاکید کرد: این طرح سامانه‌ای ندارد و قرار شده است وزارت تعاون، کار و رفاه به همه کسانی که یارانه دریافت می‌کنند مردم پیامکی بدهد و با این محتوا که شما می‌خواهید از این یارانه وام استفاده کنیم یا خیر و اگر می‌خواهید استفاده کنید، بپذیرید اقساط آن را برداشت کنیم.

وی افزود: قولی که به آقای رئیس جمهور دادیم این است که قبل از ماه رمضان این وام به حساب همه سرپرستان خانوار وام یک میلیون تومانی می‌گیرند و 4 میلیون خانوار هم بین یک تا دو میلیون تومان می‌گیرد و از تیر ماه هم اقساط از حساب خانوارها (یارانه ماهیانه) برداشت می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا، گفت: همانطور که عرض کردم، حدود 50 هزار میلیارد تومان به کسب و کارها اختصاص می‌یابد و براساس 10 گروه مشاغلی که در کمیته کارگروه مربوطه تعیین شده است، مشروط بر اینکه کارگران را بیرون نکرده باشند، پرداخت می‌شود. با روندی که می‌بینیم از اواخر شروع می‌شود. نرخ سود آن هم 12 درصد است.

وی در واکنش به این نکته مجری برنامه که تسهیلات با نرخ سود 12 درصد می‌دهید اما تورم را 40 درصد می‌کنید گفت: خیر اصلا پیش‌بینی ما برای سال جاری تورم این اعداد نیست. همین الان بگویم از این به بعد تورم 40 درصدی وجود نخواهد داشت.

همتی درخصوص شرایط پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی گفت:‌ به ازای هر کارگر سه میلیون و برای سه کارگر 9 میلیون تومان وام می‌دهیم. برای مشاغلی که دولت الزام کرده است که تعطیل شوند ما معادل همین مقدار، 50 درصد به عنوان سرمایه‌ در گردش اضافه می‌کنیم. در مورد زمان پرداخت، ببینید، یک بخشی‌ از این کار دست بانک مرکزی نیست چون باید به ما لیست بدهند اما عمده تسهیلات اعطایی به شرکت‌های کوچک و متوسط است.

وی در واکنش به این جمله که ای کاش تیم اقتصادی دولت هم مثل بخش بهداشت و درمان کار می‌کرد، اظهارداشت: بانک مرکزی صبح تا شب درگیر تامین ارز بخش بهداشت و درمان است و از دولت پشتیبانی می‌کند تا بتواند بدهی‌های بخش بهداشتی را پرداخت کنند. بنابراین اینگونه نیست که تیم اقتصادی دولت در شرایط کرونا خوابیده است. خواهش می‌کنم این جملات را نگویید.

رئیس کل بانک مرکزی: درخصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر نظام تامین مالی و اعتباری گفت: شما گله‌ای که باید از کرونا کنید از ما می‌کنید. همه جا قفل شده است. ممکن است عنوان شود که چک‌ها را برگشت نزنید اما ما چنین حقی ندارید چون یک رابطه حقوقی در این بین وجود دارد و ما محرومیت‌هایی که به خاطر برگشت خوردن چک برای صادرکننده چک به وجود می‌آمد را برای مدتی برداریم. یک مقدار هم افراد باید همدیگر را مراعات کنند.

همتی درباره تاثیر 20 روز ابلاغ بخشنامه عدم محرومیت صاحبان چک‌های برگشتی، گفت: تاخیر به خاطر این بود که شب عید ابلاغ شد و به تعطیلی خورد اما من در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها داشتم همان موقع این بخشنامه را ابلاغ کردم و حالا ممکن است چند شعبه با تاخیر اجرا کرده باشند. نگرانی ندارد و اگر کسی مشکل داشته ما مشکل را حل کرده‌ایم. اتفاقات یکدفعه رخ داده است و ما از حوادث عقب هستیم اما سیستم بانکی فعال عمل کرده است. الان در خیلی کشورها و آمریکا هم همین الگوها را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: ذخایر بسیار زیادی داریم اما به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. ارقامی در حد یک میلیارد که گاهی می‌خواهیم بگیریم، اصلا عدد چندانی نیست. گاهی من خنده‌ام می‌گیرد در برخی سایت‌ها می‌بینم که می‌نویسند این یک میلیارد به دست نیامد. اصلا یک میلیارد دلار تاثیری روی ارز ما دارد؟ اصلا با این ارقام نمی‌توانستیم کشور را اداره کنیم ما سال گذشته 40 میلیارد دلار ارز تامین کنیم و یک میلیارد و دو میلیارد عددی نیست. ولی از هر فرصتی برای مردم و اقتصاد استفاده می‌کنیم و هر جا حق‌مان باشد مطالبه می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بخشنامه‌ای به بانک‌ها صادر کردیم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، از بانک‌ها خواستیم اولویت را به پرداخت تسهیلات در قالب بسته 75 هزار میلیارد تومانی بدهند.

وی درخصوص اثر تورمی بسته 75 هزار میلیارد تومانی، گفت: اثر تورمی با اثر نقدینگی یکی نیست. ما سعی می‌کنیم تورم و نقدینگی را کنترل کنیم و قرار نیست بی‌محابا نقدینگی تولید کنیم. برنامه‌هایی داریم که شاید اعلام آن ضرورت نداشته باشد. برای نرخ سود بانکی از مسیر عملیات بازار باز اقدام می‌کنیم و برای نقدینگی هم برنامه‌هایی داریم که در آینده اعلام می‌کنیم.

همتی در پاسخ به این سوال که رشد نقدینگی در سال 99 در چه سطحی قرار خواهد گرفت؟ آیا 23 یا 24 درصد خواهد بود، گفت: بله، اگر خدا بخواهد این کار را می‌کنیم اما این را هم بگویم که قطعا وضعیت نفت در آینده به این شکل باقی نخواهد ماند. همه فکر می‌کنند همه چیز خوابیده است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما در همین شرایط اوایل سال یک میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است. پس کار شده است. ما تلاش می‌کنیم هم تورم را کاهش دهیم و هم رشد اقتصادی را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت اقتصادی ایران گفت: من خیلی امیدوارم بتوانیم تورم را در سطح 20-22 درصد کنترل کنیم. پیش‌بینی صندوق بین المللی پول خیلی بی‌ربط بود. آنها دوست دارند یک چیز منفی بگیرند و بزرگ کنند اعلام کنند که اقتصاد ایران می‌خوابد. اما اصلا اینگونه نیست. مگر در شرایط کرونایی نیستیم اما نرخ سود بین‌المللی به 16 درصد رسیده است. چطور می‌شود نرخ سود بین‌‌بانکی به 16 درصد پایین برود؟

رئیس شورای پول و اعتبار در واکنش به این نکته که تقاضا هم برای پول کاهش یافته است، گفت: خیر، تقاضا برای پول کاهش نیافته است. از دی ماه نرخ سود بین بانکی به 17 درصد رسیده بود و این ربطی به کرونا ندارد. چون ما عملیات بازار باز را آغاز کردیم و این تاثیر را داشته است. ما برنامه‌هایی داریم که هم نرخ تورم و هم نقدینگی را کنترل کنیم.

وی افزود: بازار سرمایه خیلی خوب شده و به‌خوبی جذب نقدینگی شده است و مردم استقبال می‌کنند و هدف ما این است که تامین مالی از مسیر بازار سرمایه به 50 درصد برسد اما اکنون 15 درصد است و این خوب نیست. دولت برنامه برای افزایش عرضه‌های اولیه دارد و ما هم از این اقدام استقبال می‌کنیم. بازار سرمایه محلی برای تامین مالی بلند مدت و بازار پول نهادی برای تامین مالی کوتاه‌مدت است.

*در بدترین حالت، رشد اقتصادی پایین تر از منفی 1.5 درصد نیست

رئیس کل بانک مرکزی درباره رشد اقتصای کشور گفت: سال 97 رشد اقتصادی با احتساب نفت حدود منفی 5 درصد بود و در سال 98 هم فشار زیاد شد و صادرات و تولید نفت کاهش جدی پیدا کرد و این باعث شد رشد اقتصادی با نفت در فصل اول بیشتر منفی شود اما در فصل دوم و سوم داشت تعدیل می‌شد به طوری‌ که رشد اقتصادی در فصل سو م بدوم نفت به مثبت 1.3 درصد شد و کشاورزی 8.5 درصد مثبت شد و صنعت 9 ماهه 2 و خورده ای و سه ماهه سوم بیش از 6 درصد شده بود. ولی با احتساب نفت رشد اقتصادی به منفی 6.7 درصد رسیده بود. بنابراین من پیش‌بینی کردم اگر قضیه کرونا پیش نمی‌آمد رشد بدون نفت بهتر می‌شد و رشد بدون نفت هم بهتر می‌شد.

وی ادامه داد: در سال 99 روند مثبت بخش‌های غیرنفتی ادامه می‌یابد و هر اتفاقی برای کاهش بخش نفت قرار بود رخ دهد در سال 98 افتاده بود. بنابراین در بدترین حالت رشد اقتصادی با احتساب نفت منفی 1.5 درصد خواهد بود اما من معتقدم این اتفاق رخ نخواهد داد.

همتی گفت: بنابراین این رشد‌های منفی 7.6 درصدی که صندوق بین‌المللی پولی برای ایران داشته است محقق نخواهد شد. جالب است که برای آمریکا رشد منفی 6 درصد را پیش‌بینی کرده‌اند و وقتی به ایران می‌رسند می‌گویند وای به حال ایران. خب چرا از رشد منفی 6 درصدی آمریکا چیزی نمی‌گویید.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم اینها اشتباه می‌کنند و اطلاعاتشان دقیق نیست و حالا بعدا معلوم می‌شود و ما برنامه‌هایی را طراحی کردیم و بعدا از خلاص شدن از فشار کرونا اعلام و اجرا می‌کنیم.