دفاع صالح‌آبادی از طرح قانون بانک مرکزی/ لزوم تدوین برنامه هفتم برمبنای استراتژی توسعه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با تصویب طرح قانون بانک مرکزی اصلاح خوبی در رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها و بانک مرکزی با دولت رخ خواهد داد اما برای اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان، باید طرح قانون بانکداری که بعد از تصویب طرح قانون بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، به تصویب برسد.
دفاع صالح‌آبادی از طرح قانون بانک مرکزی/ لزوم تدوین برنامه هفتم برمبنای استراتژی توسعه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صالح آبادی امروز در همایش «اولین برنامه گام دوم انقلاب؛ ضرورت تغییر ریل سیاست‌گذاری کشور در برنامه هفتم توسعه»، اظهارداشت: در طول 6 برنامه توسعه گذشته انحرافاتی در اجرا وجود داشته و جا دارد در این باره آسیب‌شناسی انجام شود که چرا اهداف برنامه‌های توسعه به میزان مطلوب محقق نمی‌شود.

وی افزود: در زمانی که مسئولیت بورس را داشتم در یک برنامه زنده یک نفر از من پرسید چرا فلان شاخص بورس پایین است؛ من گفتم به نظر شما برای ارتقاء آن چه کار باید کرد؟ گفت در برنامه توسعه تعیین کنیم که تا پایان برنامه توسعه این شاخص بورس به فلان عدد برسید، گفتم این عددی که شما گفتید پایین است و به نظر من باید سه برابر شود اما این گذاشتن یک عدد در متن برنامه توسعه، هدف محقق نمی‌شود زیرا باید زیرساخت‌ها و پیش‌نیازی‌های تحقق آن هدف فراهم شود تا در نهایت نتیجه آن، رشد آن شاخص باشد.

وی با پیشنهاد به مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی الزامات تحقق اهداف برنامه توسعه، گفت: باید به این سوال پاسخ داد که برای تحقق اهداف کمّی چه الزامات و اقداماتی نیاز است.

صالح آبادی یکی از مشکلات برنامه‌ریزی در ایران را بیش انگاری در اهداف دانست و افزود: گاهی اوقات پیشنهاد‌دهنده می‌داند که پیشنهادی که مطرح کرده است محقق نمی‌شود اما می‌گوید اگر بخواهیم براساس امکانات و ظرفیت‌ها اهداف کمّی را در برنامه بگنجانیم، ممکن است اثر منفی و بدی داشته باشد بنابراین اهداف را بلند و قابل توجه در نظر می‌گیریم و اگر هم محقق نشد، مساله‌ای نیست؛ نباید دچار این خطاها در سیاست‌گذاری شویم.

وی ادامه داد: در برخی موارد، دستگاه‌ها مشکل و خلاء قانونی دارند و می‌خواهند در درون برنامه توسعه این خلاء را برای مدت 5 سال جبران کنند در حالی که قانون برنامه توسعه جای قانون‌گذاری نیست و خلاءهای قانونی باید با اصلاح قوانین دائمی رفع شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در کنار بایدها، باید نبایدها را در قانون برنامه توسعه مشخص کنیم، تصریح کرد: باید مشخص شود که دولت و مجموعه نظام تصمیم‌گیری در طول اجرای قانون برنامه چه کارها را نباید انجام دهد، چه سیاست‌هایی را نباید اتخاذ کند و این کار کمک بزرگی به پیشبرد اهداف برنامه می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات در اجرای برنامه‌های توسعه، محدودیت منابع مالی است، گفت: متاسفانه نگاه تامین مالی در ایران بانک پایه است و این هم به نگاه سیاست‌گذاران برمی‌گردد اما باید نگاه جامع‌تری داشته باشیم و باید در کنار نظام بانکی، بازار سرمایه و بودجه عمرانی دولت از منابع مردمی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد استفاده کنیم و این کار نیاز به طراحی ابزارها و برنامه‌ریزی دارد.

صالح آبادی با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی، اظهارداشت: البته در قالب طرح قانون بانک مرکزی اصلاح خوبی در رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها و بانک مرکزی با دولت رخ خواهد داد اما برای اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان باید طرح قانون بانکداری که بعد از تصویب طرح قانون بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، به تصویب برسد.

وی افزود: من هم معتقدم اصلاحات اساسی در حزوه بانکی مورد نیاز است و همه قوا باید کمک کنند تا این اصلاحات انجام شود و به ثمر برسد.

رئیس کل بانک مرکزی بر ضرورت تدوین استراتژی توسعه ذیل قانون برنامه تاکید کرد و گفت: مبنای تدوین برنامه توسعه باید استراتژی توسعه باشد و در این صورت است که به جای برنامه‌ریزی به‌صورت آرمانی، برنامه واقع‌بینانه نوشته خواهد شد.