دیدار سفیر قطر با رئیس‌کل بانک مرکزی در آستانه سفر امیر قطر به ایران

محمدبن حمد الهاجری، سفیر قطر در ایران، امروز با علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی دیدار کرد که در این دیدار بر ضرورت توسعه مناسبات دوجانبه بانکی دو طرف تأکید شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز سفیر قطر در ایران با رئیس‌کل بانک مرکزی دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی ضمن اعلام این خبر گفت: در دیدار محمد بن حمد الهاجری سفیر قطر در تهران با علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت توسعه مناسبات دوجانبه بانکی و همکاری‌های بین‌المللی تاکید شد.

‌بنابراین گزارش ‌22 فروردین امسال بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از ‌آزادسازی‌ بخشی از پول‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر در آینده نزدیک خبر داد، البته وی به زمان دقیق یا کشور خاصی اشاره نکرد‌‌ اما تاکید کرد‌ اصل آزادسازی انجام می‌شود.‌

آبان‌ماه سال گذشته، وقتی رئیس کل بانک مرکزی‌‌ در سکوت خبری به عمان سفر کرد، مشخص نبود هدف اصلی این سفر دقیقا چیست؟ آن زمان، اندک رسانه های نه چندان مطرح به این سفر پرداختند و مثل همه خبرهای مشابه و با ادبیات دیپلماتیک، هدف از ملاقات صالح آبادی با مقامات اقتصادی و سیاسی عمان، از جمله رئیس بانک مرکزی این کشور را توسعه همکاری های اقتصادی و بانکی عنوان کردند.

حدود 4 ماه بعد، در اسفند 1400 اما خبری منتشر شد که هدف از این سفر بی سر و صدا را بیشتر مشخص کرد. خبر این بود: «ایران موفق شد پس از حدود 40 سال، حدود 390 میلیون پوند طلب خود از انگلیس را وصول کند».

این خبر که ابتدا در محافل غیررسمی و بعد از آن هم به‌صورت رسمی، از سوی مقامات وزارت خارجه اعلام شد، مدتی بعد، با تأکید صریح صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه مبلغ طلب مذکور، به‌طور قطعی وصول شده است، تکمیل شـد و به برخی ابهامات در این خصوص پایان داد، اگرچه رئیس کل بانک مرکزی به نحوه وصول این مبلغ اشاره نکرد، اما برخی رسانه ها در همان زمان اعلام کردند مبلغ مذکور از طریق عمان و پس از توافق با این کشـور، در حساب های ایران وصول شده است.

حالا و بعد از گذشت حدود دو ماه از این موضوع و در حالی که بنابر اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران قرار است امیر قطر طی روزهای آینده به تهران سفر کند، صالح آبادی هم با سفیر قطر دیدار کرده است، دیداری که هرچند مثل دفعه قبل، فقط یک تصویر و نه جزئیات بیشتر از محتوای آن منتشـر شده، اما ممکن است مقدمه ای برای یک خبـر جدید باشد، به‌خصوص اینکه طی یک ماه گذشته، خبرهای متعددی در محافل رسمی و غیررسمی مبنی بر توافق اولیه برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع مسدودی ایران منتشر شد و حتی بنابر اعلام مسئولان وزارت خارجه، یک هیأت منطقه ای هم در این خصوص، به تهران سفر کرد.

در محافل غیررسمی، گفته شده منابع مسدودی مورد اشاره، 7 میلیارد دلار مسدودی در کره است و در هیأت منطقه‌ای هم که چندی قبل در این خصوص به تهران سفر کرده بود، محوریت با قطر بوده است.

با این توضیحات، شاید هدف از سفر امیر قطر به تهران و البته، ملاقات رئیس کل بانک مرکزی با سفر قطر پیش از این دیـدار، اندکی شفاف شود. باید منتظر ماند و دید آیا خبر جدیدی در راه است؟ روزهای آینده مشخص خواهد کرد.