رئیس کل جدید بانک مرکزی و باز هم تعلل در اجرای کامل قانون چک

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس قانون چک از ۱۷ وظیفه بانک مرکزی هنوز ۶ مورد اجرایی نشده است که اجرای چک الکترونیک هم از همان موارد است و اجرای آن زمان می‌برد.
رئیس کل جدید بانک مرکزی و باز هم تعلل در اجرای کامل قانون چکبه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ علی صالح آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب افزود: چک الکترونیکی، چک موردی و اعتبار چک و … از مواردی است که هنوز عملیاتی نشده است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال برخی از آن‌ها اجرایی شود، اما برخی مانند چک الکترونیک؛ زمان بر است.

براساس قانون جدید چک، بانک مرکزی مکلف بوده است ظرف مدت یک‌سال اقدامات لازم در خصوص چک‌های الکترونیکی را انجام داده و دستورالعمل‌های لازم را صادر کند، این قانون ابتدای آذر ۱۳۹۷ برای اجرا ابلاغ شده بود.
به عبارت دیگر مهلت بانک مرکزی برای راه اندازی چک الکترونیک ابتدای آذر ۱۳۹۸ پایان یافته و از این تاریخ مدیریت این بانک، تخلف کرده است.

از جمله مهمترین مزایای استفاده از برگ چک‌های الکترونیکی؛ سرعت بالا و هزینه کمتر، عدم امکان سرقت و مفقودی چک، عدم امکان جعل، سهولت انتقال به دیگری و عدم نیاز به جابه جایی فیزیکی برگه چک، احتمال مدیریت اعتبار افراد متناسب با تمکن مالی، عدم امکان تغییر در برگ چک الکترونیکی، اعتبارسنجی راحت، حسابرسی آسان، صرفه جویی در مصرف کاغذ، اطلاع رسانی آسان نقل وانتقالات چک به صاحب آن است که با الزامی که در قانون برای بانک مرکزی ایجاد کرده، اما همچنان مردم از این مزایا بی بهره اند و روزانه بسیاری از چالش‌ها و مشکلات ناشی از چک‌های کاغذی گریبان استفاده کنندگان را می‌گیرد.