رشد 38 درصدی پرداخت تسهیلات/ 4400 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات جاری و غیرجاری تا پایان خرداد

معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه 83.2 درصد از مجموع مانده سپرده‌های بانکی در قالب تسهیلات به مردم پرداخت شده است، گفت:‌ در دو ماه اول امسال 377 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که نسبت به پارسال با 38 درصد رشد دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدعباس حسینی، معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی امروز در نشست خبری در محل این وزارتخانه اظهار کرد: سه سیاست شفافیت، عدالت و حمایت از تولید در مورد بانک‌ها دنبال می‌شود.

وی افزود: رقم کل نقدینگی کشور در پایان خرداد از 5 هزار و 100 هزار میلیارد تومان‌گذشت که الان این رقم از 5 هزار و 200 هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است.

به گفته وی، کل سپرده شبکه بانکی در پایان خردادماه امسال 5 هزار و 800 هزار میلیارد تومان بود که از این رقم 5 هزار هزار میلیارد تومان سپرده ریالی و بقیه سپرده ارزی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین 4400 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات جاری و غیرجاری تا پایان خردادماه داشتیم که اگر سپرده قانونی را از آن کم کنیم، 83.2 درصد از مانده سپرده بانکی در قالب تسهیلات به مردم پرداخت شده است.

وی در مورد مانده تسهیلات غیرجاری (تسهیلات معوق) گفت: از 4400 هزار میلیارد تومان 361 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات غیرجاری است؛ یعنی نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات بانکی حدود 8.1 درصد است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت:‌از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی 5 درصد برای بخش کشاورزی، 33 درصد بخش صنعت، 5 درصد برای مسکن و ساختمان، 10 درصد برای بازرگانی و 37 درصد برای خدمات پرداخت شده است، البته سال گذشته در اسفند‌ تا 53 درصد تسهیلات به بخش خدمات اختصاص یافته است. همچنین 11 درصد تسهیلات به خانوارهای کشور پرداخت شده است.

حسینی این را هم گفت:‌ در دو ماه اول امسال 377 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که در مدت مشابه سال قبل این رقم 274 هزار میلیارد تومان بوده که امسال با 38 درصد رشد همراه شده است.

حسینی در مورد مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ها گفت: در پایان اردیبهشت ماه 318 هزار میلیارد تومان مانده سپرده قرض‌الحسنه بوده که 105 درصد آن که در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده است.