روسای شعب بانک‌ها راه‌اندازی اجباری رمزهای پویا را جدی نگرفته‌اند

از نظر مردم، راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای دریافت اطلاعات و راهنمایی برای فعال‌سازی رمزهای دوم پویا، مراجعه به شعب بانکی و کسب راهنمایی از کارمندان بانک‌هاست، غافل از اینکه برخی از کارمندان بانک‌ها نسبت به این موضوع بی‌اطلاع بوده و حتی با راهنمایی اشتباه مشتریان را به دردسر می‌اندازند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، از بیشترین انتقادات مردمی نسبت به نحوه اجرای طرح استفاده از رمزهای پویا مربوط به چگونگی همکاری و برخورد کارکنان بانک‌ها در زمان معرفی سامانه‌های دریافت رمزهای پویا و ارایه مشورت به مشتریان است.

در زمان مراجعه خبرنگاران به شعب بانکی، مشخص می‌شود که کارکنان بانک‌ها و حتی در برخی موارد، مدیران شعب از ارایه اطلاعات کافی برای راهنمایی مشتریان خودداری می کنند یا اینکه اطلاعات کافی در این باره ندارند.

در ابتدا قرار بود که این طرح از ابتدای دی ماه اجباری شود، اما با هدف فراهم کردن زیرساخت‌ها، استفاده اجباری از آن تا یک ماه تمدید شد.

بر اساس این طرح، رمزهای دوم ایستا یا ثابت به تدریج از کار افتاده و رمزهای پویا جایگزین آنها می‌شوند؛ رمزهای دوم ایستا یا ثابت تا زمانی که توسط صاحب کارت بانکی تغییر نکنند در همه تراکنش‌ها قابل استفاده هستند، اما رمزهای پویا فقط برای یک تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها شاکی هستند که در زمان سوال از کارمندان بانک‌ها درباره راه اندازی رمزهای پویا متوجه می شوند که خود کارمندان بانک‌ها، با نحوه کار این رمزها آشنا نیستند.

حتی در مواردی که مشتریان این مساله را به روسای شعب انعکاس می‌دهند، متوجه می‌شوند که رییس آن شعبه بانکی نیز موضوع راه‌اندازی اجباری رمزهای پویا را جدی نگرفته‌اند و آشنایی کاملی با سازوکار راه اندازی این رمزها ندارند.

راهنمایی‌های اشتباه متصدیان بانک‌ها درباره رمزهای پویا

مردمی که در نصب و راه اندازی سامانه دریافت رمزهای پویا دچار مشکل هستند، معمولا برای دریافت اطلاعات و راهنمایی به شعب بانکی مراجعه می‌کنند، اما برخی از کارمندان بانک‌ها نسبت به این موضوع بی‌اطلاع بوده و حتی با راهنمایی اشتباه امکان دارد که مشتریان را دچار مشکل کنند.

«عبدالمحمدی» مشتری یک بانک بزرگ دولتی در این باره گفت: برای استفاده از پیامک به جای اپلیکیشن، کارمند بانک به من پیشنهاد داد که سامانه ussd (ستاره مربع) را برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف فعال کنم که چنین نیز کردم.

وی ادامه داد: ساعت ۱۰ شب ناچار به انتقال پول ضروری به حساب بانکی دیگری شده و اقدام به دریافت رمز پویا از طریق ussd کردم، اما با وجود تکرار فراوان، این امکان فراهم نشده و نتوانستم که رمز دوم پویا را دریافت و به تبع آن پول را منتقل کنم.

وی یادآور شد: به دلیل فعال کردن رمز دوم پویا از طریق ussd، رمز دوم ایستای من نیز غیر فعال شده بود، بنابراین تا صبح فردا باید منتظر می‌ماندم.

این مشتری بانکی افزود: صبح روز بعد که به شعبه بانک مراجعه کرده و این مشکل را به همان کارمند بانک توضیح دادم، وی پاسخ داد که دریافت رمز پویا از طریق ussd فعلا دارای چنین مشکلی است باید صبر کنید تا در روزهای بعد این مشکل برطرف شود.

این مشتری بانکی، اضافه کرد: این کارمند اگر همان ابتدا به من می‌گفت که ussd دارای چنین مشکلی است، هیچ گاه آن را فعال نکرده و دچار مشکل نمی‌شدم.

تذکر چند باره بانک مرکزی به شعب بانکی

بانک مرکزی چندین بار به مدیران همه بانک‌ها برای توجیه روسا و کارمندان شعب بانکی درباره نحوه فعال سازی رمزهای پویا تذکر داده، اما برخی بانک و شعب نسبت به این موضوع کم توجه هستند.

با توجه به حجم بالای فیشینگ وکلاهبرداری‌های اینترنتی، طرح استفاده اجباری از رمزهای دوم یکبار مصرف (پویا) دردستور کار شبکه بانکی کشور قرار گرفته که به تدریج اجرایی می شود.