سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه در برابر دلار

لیره امروز پنج درصد دیگر از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و نرخ برابری پول ملی ترکیه در برابر ارز‌های اصلی به پایین حد خود رسید. اکنون هر دلار آمریکا بیش از ۱۷.۵ لیره ترکیه ارزش دارد.

لیر ترکیه

رویداد۲۴  با اینکه لیره تنها در یک ماه گذشته حدود یک سوم از ارزش خود را از دست داده، رجب طیب اردوغان بر مواضع خود پافشاری و از کاهش نرخ بهره بانکی برای مقابله با افزایش تورم دفاع می‌کند.

نرخ تورم در ماه گذشته به ۲۱.۷ درصد رسید.

رئیس‌جمهور ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر دیروز یکشنبه (۱۹ دسامبر) گفت به دلایل مذهبی از افزایش نرخ بهره بانکی حمایت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: سقوط آزاد لیر پس از سخنان اردوغان

بانک‌های مرکزی معمولا از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم استفاده می‌کنند، اما آقای اردوغان این کار را “عامل اصلی همه بدبختی‌ها” نامیده بود.

هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ اصلی بهره را از ۱۵ به ۱۴ درصد کاهش داد، این چهارمین کاهش در چند ماه اخیر بود که به سقوط بیشتر ارزش لیره در برابر دلار انجامید.

با اینحال آقای اردوغان بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده که کاهش نرخ بهره را ادامه دهد.

رئیس‌جمهور و متحدانش استدلال می‌کنند که کاهش نرخ بهره باعث تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد، اما بسیاری از اقتصاددانان این میزان کاهش را غیرمسئولانه می‌دانند.

با اینکه بانک مرکزی ترکیه تلاش کرد ارزش لیره را با استفاده از ذخایر دلاری برای خرید ارز تقویت کند، اما به گفته کارشناسان توان کافی برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش لیره را ندارد.
منبع: انتخاب