سهم مشاغل خانگی از تسهیلات بانکی را افزایش دهید

ایسنا/مرکزی یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی خواستار افزایش هم اینگونه مشاغل از تسهیلات بانکی شد و گفت: تخصیص اعتبارات بانک‌ها به منظور توسعه این مشاغل تقریبا نزدیک به صفر شده است.

فرشته کمرکی فراهانی که به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی، در اراک فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فعالیت اولیه خود را از سال ۱۳۹۵با مبلغ دو میلیون تومان و با حضور چهار هنرآموز در بازار سر پوشیده اراک آغاز کردم و پس از گذر زمان حوزه فعالیتی خود را گسترش داده و مجموعه‌ای در حوزه تولید، توزیع و صادرات ظروف و زیورآلات میناکاری، فیروزه کوبی، و مس پرداز ایجاد کردم.

وی با اشاره به اینکه هنر به عنوان یک شکل از خلقت در زندگی بشر، نشات گرفته از روح خدا جوی انسان است، اظهار کرد: هنر همواره بدنبال تعالی و رسیدن به کمال است و مجموعه ما بدنبال خلق آثاری است که بتوانیم به تعالی و کمال نزدیک شویم.

او در خصوص میزان فرصت شغلی ایجاد شده نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است که با برنامه ریزی‌های انجام شده بدنبال اهداف میان‌مدت در دو سال آتی برای افزایش حداقل دو برابر اشتغال کنونی هستیم.

کمرکی فراهانی در خصوص میزان تولید سالانه و بازار فروش نیز گفت: سالانه بیش از سه هزار قطعه انواع محصول تولید و به بازار عرضه می‌شود و با تعاملاتی که در شهرهای گردشگری نظیر اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد وجود دارد، قسمتی از نیاز آنها تامین شده و بخشی از تولید ما نیز در سازمان‌ها و ارگان‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌شود، همچنین از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توانسته‌ایم این ظروف را به مشتریان عرضه شود.

وی در خصوص همکاری با طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی نیز گفت: در راستای تعامل صورت گرفته با این نهاد، افراد سرپرست خانواری که از سوی جهاد دانشگاهی به این طرح معرفی شدند به صورت رایگان آموزش دیده‌اند و سعی شد ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ مهارت و ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ بازار هدف آموزش داده شود.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی ﺩﺭ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ در پاسخ به این پرسش که این طرح چقدر می‌تواند به افزایش آمار اشتغال و تولید کمک کند، اظهار کرد: در صورتی که ﻃﺮﺡ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﻭﺯاﺭﺕ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻛﺎﺭ و ﺭﻓﺎﻩ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و جهاد دانشگاهی تحقق کامل پیدا کند، به نظرم می‌توان ضمن خودکفایی افراد شاغل در این طرح شاهد تحقق ظرفیت ۸۰ درصدی تولید در مشاغل خانگی باشیم.

وی در خصوص مشکلاتی که در حوزه فعالیتی وجود دارد، گفت: عدم همکاری لازم در خصوص تخصیص اعتبارات بانک‌ها به منظور توسعه این مشاغل که تقریبا نزدیک به صفر شده است، عدم حمایت و همکاری به موقع دستگاه‌های مرتبط نظیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و… و از مهمترین مشکلات است.

او بیان کرد: مواد اولیه و زیر ساخت ظروف باید در نزدیکترین محل تامین شود ولی متاسفانه این ظروف در شهر ما تولید نمی‌شود و نیازمند دریافت تسهیلات برای تولید زیر ساخت تولید این ظروف در این شهر هستیم.

کمرکی فراهانی در خصوص نحوه تهیه مواد اولیه و روش فروش گفت: مواد اولیه از شهر اصفهان تهیه می‌شود و روش فروش ما به صورت کاملا فردی و بصورت مجازی در شبکه‌های اجتماعی و حقیقی و حضوری در گالری فرشته واقع در بازار سرپوشیده اراک است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما همکاری با طرح جهاددانشگاهی چقدر می‌تواند مشکلات فعالان این مشاغل را برطرف کرده و بازار بهتری را برای شما و دیگر کسانی که زیرمجموعه شما هستند فراهم کند؟ گفت: با تخصیص اﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ و تسهیلات از سوی جهاد دانشگاهی و حمایت از این واحدهای مشاغل خانگی به نظر می‌رسد بازار، توسعه پیدا کرده و نیازسنجی‌ها به شکل بهتری انجام شود. از آنجاکه عرضه و تقاضا باید باهم تناسب داشته باشد با ایجاد بازارهای جدید طبیعی است که تولید رونق گرفته و محصولات بیشتری تولید خواهد شد.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

انتهای پیام