شوخی رئیس بانک مرکزی با مردم و بازار ارز

علی صالح آبادی با سخنان خود بیش از آنکه درباره واقعیات میدانی بازار ارز و وام دهی صحبت کند، با مردم شوخی تلخ می کند.

به گزارش تحریریه، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با سخنان خود بیش از آنکه درباره واقعیات میدانی بازار ارز و نظام وام دهی صحبت کند، با مردم شوخی تلخ می کند.

علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه دو روز گذشته هیئت دولت گفت:

در سامانه نیما حواله‌جات را به‌خوبی پوشش می‌دهیم البته صرافان و فعالان بازار انتظار داشتند که ما امکان انجام معاملات توافقی را فراهم کنیم و طی توافقی که با صادرکنندگان و با صرافان و کانون صرافان انجام شد از هفته گذشته روز دوشنبه امکان انجام معاملات ارزی به‌صورت توافقی و بر اساس مکانیزم بازار در صرافی‌ها فراهم شد. امکان خوبی برای صادرکنندگان فراهم شد که ارز را به‌نرخی که مدنظرشان است در سامانه عرضه کنند.
از دیروز تابلوی مشخصی به‌نام بازار توافقی در بازار متشکل ارزی ایجاد شده است و این معاملات به‌صورت توافقی در این بازار انجام می‌شود.
باتوجه به اینکه انجام معاملات ارزی تسهیل شده است، صادرکنندگان زیادی از ما تقاضا داشتند که ارزشان را در این بازار عرضه کنند بنابراین پیش‌بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روزهای آینده در بازار ارز شاهد باشیم و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.
در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات اجاره مسکن تصویب شد به‌طوری که میزان ودیعه اجاره مسکن در تهران 100 میلیون تومان، در کلان‌شهرها 70 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
روز گذشته در شورای پول و اعتبار در مجموع مبلغ 40 هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات اجاره مسکن به متقاضیان تصویب شد به‌طوری که میزان ودیعه اجاره مسکن در تهران 100 میلیون تومان، در کلان‌شهرها 70 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سخنان علی صالح آبادی نشان می دهد که بانک مرکزی و شبکه بانکی که بانک مرکزی عملا در خدمت آن قرار دارد، مردم را رعیت دیده و هر از گاهی منت گذشته و چند میلیون تومان به آنها وام می دهند و به طور کلی اعتقادی به واسطه گری مالی ندارند، پول خلق می کنند که در بازار کنش اقتصادی داشته باشند و با نوعی نظام بانکی در ایران مواجه هستیم که در هیچ کشور دیگری مانند ندارد. حتی در افغانستان و ونزوئلا هم کسی اینگونه بانکداری نمی کند و این کشورها تورم های اندک و ثبات بالا در بازار ارز دارند.

اینکه رئیس کل بانک مرکزی دلار 32 هزار تومانی را آرامش در بازار ارز می داند؛ قادر به حفظ ثبات در این عدد هم نیست؛ مایه شگفتی است و عجیبتر از آن اظهار خرسندی از پرداخت 40 هزار میلیارد تومان برای مهمترین نیاز مردم یعنی مسکن است که قانونی اساسی تامین مالکانه آنرا وظیفه دولت دانسته است. بانک ها این 40 هزار میلیارد تومان را تقریبا در 10 روز خلق می کنند و قرار است 10 بر 365 روز خلق پول بانک ها یا 1 بر 36.5 خلق پول بانک ها صرف یکی از بندهای قانون اساسی شود؛ البته به صورت رهن و وام؛ پس باقی این مبلغ صرف چه چیزی می شود؟

بانک های نظام سرمایه داری وام های 40 ساله برای خرید مسکن به مردم پرداخت می کنند و بانک ها در ایران پرداخت وام بیش از 22 درصدی 100 میلیون تومانی و 70 میلیون تومانی که فرسنگ ها با قیمت های بازار اجاره و رهن فاصله دارد را به عنوان دستاورد به مردم می فروشند.

اینکه دولت سیزدهم علیرغم تلاش برای اصلاح اقتصاد کشور؛ زمینگیر شده و تورم های بالا را همچنان تجربه می کند به عملکرد بانک ها باز می گردد که 89 درصد از خلق پول را در انحصار خود گرفته است. بانک ها در ایران به شیوه ای وام می دهند که بازپرداخت نمی شود و برای جبران بازپرداخت سود سپرده های مردم اقدام به خلق پول جدید می کنند که به صورت تورم بالا از جیب مردم برداشته می شود.

تا نوع مدیریت بانک مرکزی بر سیاق گذشته باشد و بازار پول را در خدمت بخش واقعی اقتصاد نداند، تورم بالا ادامه یافته و دولت سیزدهم را در دوران کاهش تاب آوری اقتصادی، غرق خواهد کرد. دولت باید بین بقا و نظام بانکی یکی را انتخاب کند.