عاقبت ارز دیجیتال با دلار زیر ۱۷ هزار تومان

نرخ دلار 17 هزار تومانی باعث فرار سرمایه از کشور یا Capital Flight نمی‌شود؟

صدای بورس – حسین اسدنی نیا / کارشناس بازار سرمایه

یکی از دغدغه های بزرگ این روزهای فعالین بازار بورس کف قیمت دلار به ریال است. معمولا نرخ دلار تاثیر بالایی بر سود شرکتهای بورسی دارد و میزان سود شرکتها دلیل اصلی نوسانات همیشگی در کل بازار بورس به حساب می‌آید. روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۰ بازار بورس تهران بی رمق و کم حجم است و عمده نگرانی، نرخ دلار به ریال است. در حال حاضر بورس تهران با دلار حوالی ۲۲ هزار تومان معامله می‌شود و اگر نرخ دلار به زیر این قیمت ریزش کند به طور قطع اثر بدی بر روی سود شرکت‌ها می‌گذارد.

ارزهای دیجیتال در کمین دلار زیر ۲۰ هزار تومانی

با احیاء محتمل برجام دلارهای مسدود ایران آزاد شده و با صادرات جدید نفتی و غیر نفتی و با در نظر گرفتن عادت ارزپاشی دولت‌ها در ایران می‌توان انتظار کاهش قیمت دلار را حتی تا قیمت حوالی ۱۷ هزار تومان داشت اما آیا این قیمت نرخ دلار باعث فرار سرمایه از کشور یا Capital Flight نمی‌شود؟ به طور قطع می‌شود ولی معمولا این فرار سرمایه چندان برای دولت‌ها مهم نبوده زیرا تابحال این خروج سرمایه جهت مسافرت، خرید خارجی و خرید ملک در خارج از کشور می‌شده که بطور موقت قابل هضم و تحمل بوده. آیا این‌بار هم این خروج سرمایه به شکل همیشگی رخ میدهد؟ شخصا کمی تردید دارم زیرا این‌بار یک قوی سیاه رخ می‌نماید که به تنهایی می‌تواند تمام معادلات را تغییر داده و یک شوک بزرگ ایجاد کند. این قوی سیاه ارزهای دیجیتال نام دارد که تب آن سراسر دنیا از جمله ایران را فراگرفته و با کاهش نرخ دلار به ریال یک فرصت بی نظیر برای این دارایی جدید جهان شمول ایجاد می‌کند.

دلار زیر ۲۰ هزار تومانی به صلاح نیست

فعالین این بازار جدید بر اساس آمار در ایران به شدت زیاد شده اند و اگر این ریزش دلار به ریال تا محدوده ۱۵ تا۱۷ هزار تومان رخ دهد چه بسا مبالغی عجیب و غریب در حدود ۵۰ میلیارد دلار از کشور خارج شود. با احتساب این بازار جدید گمان می‌کنم به صلاح نیست قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش یابد.