عملکرد بانک مرکزی منجر به سقوط ارزش پول ملی شد

گرگان- زرگران، دکترای علوم اقتصادی گفت: بانک مرکزی متولی حفظ ارزش پول ملی است اما عملکردی که دارد منجر به سقوط تدریجی آن می شود.

ابوالفضل زرگران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ارز و طلا دو شبه پول هستند که فروش آن ها توسط دولت ها جا افتاده و جایگزین پول ملی شده اند.

این دکترا علوم اقتصادی افزود: زمانی که دولت ها ابزار پس انداز را جایگزین پول تعریف می کنند، افراد به راحتی به خرید آن روی می آورند و این امر منجر به کاهش ارزش پول رایج می شود.

وی ادامه داد: این امر جدای از تضعیف پول ملی باعث افزایش میزان تورم در بازار می شود، زیرا افراد وسیله ای غیر از پول ملی برای مبادله در اختیار دارند.

زرگران با بیان این موضوع که 75 درصد اقتصاد کشور به صورت پنهان در حال فعالیت است، یادآورشد: در حال حاضر شبه پول هایی مانند طلا و ارز در بازار حاکم است که باعث سقوط ارزش پول ملی شده اند.

به گفته وی یکی از علل اینکه ایران در گرفتن مالیات موفق نبوده این است که 75 درصد معامالات اقتصادی پنهان بوده و در جایی ثبت نمی شود در نتیجه بسیاری از دادو ستدها مشمول مالیات نمی شوند.

این اقتصاددان با بیان این نکته که باید برای شرایط ارزش پول ملی تدبیری اندیشید، بیان کرد: دولت باید نقل و انتقال این دو شبه پول را از طریق ثبت معامله اجازه دهد .

زرگران افزود: بانک مرکزی متولی حفظ ارزش پول ملی است اما عملکردی که دارد منجر به سقوط تدریجی آن می شود.

به گفته وی، تقاضای ارز در تمام دنیا برای واردات کالا است و در ایران تقاضای ارز در بازار نیمایی مطرح می شود و خارج از این بازار هرچه اتفاق می افتد جایگزین پول ملی است.

این دکترای علوم اقتصادی افزود: اجرای سیستم اصلاح قیمت ها بهترین عملکرد دولت بود اما نباید اولویت دولت قرار می گرفت، بلکه اولویت دولت باید اصلاح قیمت پول ملی می بود و حباب های قیمت را از بین می برد و ارزش پول ملی را افزایش می داد تا در نهایت سبب کنترل تورم شود.

وی ادامه داد: زمانی که بهای واقعی پول ملی اصلاح شود، قدرت خرید مردم نیز افزایش می باید و عرضه یارانه ها اثر مثبت خود را خواهد گذاشت.

این دکترای علوم اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت با افزایش یارانه ها، قدرت خرید مردم را ارتقا داد اما از سوی دیگر موجب صعود نرخ تورم شد.

زرگران یادآورشد: در 25 سال گذشته مقام معظم رهبری (ره) به دولت ها بیش از 20 بار تذکر داده تا در جهت ارتقا ارزش پول ملی اقدامی انجام دهند اما دولت ها عملکرد مناسبی نداشتند.

به گفته این اقتصاددان، دولت ها خود پایه های آسیب به اقتصاد را فراهم می کنند و برای رفع آن چاره ای ندارند.