فراکسیون مبارزه با رشوه تشکیل شود/ سودهای بانکی چیزی جز ربا نیست

محمد رضا صباغیان بافقی بیان کرد: سودهای بانکی چیزی جز ربا نیست و خانواده‌ها را بدبخت، ورشکسته و بیچاره می‌کند.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم مهریز در نشست علنی امروز دوشنبه در نطق میان دستور خود با تبریک به حضور آگاهانه مردم پای صندوق‌های رأی گفت: در مناظره‌های انتخاباتی مسائل و مشکلاتی مطرح و راهکارهایی نیز ارائه گردید که مجموعاً مطلوب بودند، اما پاره‌ای از مشکلات اساسی جامعه مطرح نشد یا اگر هم مطرح شد بسیار کم رنگ از کنار آن عبور شد.

نماینده مردم مهریز افزود: امروز مشکلات ما مثلثی به نام ربا، رشوه و قانونگریزی است و هدف من هم مبارزه با این سه موضوع بود؛ هدف دیگرم اصلاح ساختار کشور است. چیزی که سیاست را آلوده می‌کند رشوه است و در هر جامعه‌ای که رشوه پیدا شد، ایران باشد یا هر کشور دیگری و رئیس جمهورآن حسن روحانی باشد و یا اینکه رئیسی یا احمدی‌نژاد به هر نحوی رشوه، سهام، مشارکت و حتی هدیه و کادو باعث می‌شود جامعه دچار بی‌عدالتی شود و حق عده زیادی از افراد از بین برود. اکثر ملت‌ها، کشورها آن را منفور می‌دانند و مجازات سختی برای آن در نظر گرفتند.

وی بیان کرد: در تاریخ آمده است که کمبوجیه فرمان داد تا پوست قاضی فاسدی را زنده‌زنده کندند و این پوست را بر جای نشستن قاضی در محکمه گستردند و آنگاه فرزند همان قاضی را بر مسند قضا نشانید تا پیوسته داستان پدر را به خاطر داشته باشد و از راه راست منحرف نشود این مجازات رشوه بوده است در چین امروزه در یک سقفی حکمش اعدام است؛ این سؤال وجود دارد که آیا در جامعه ما رشوه وجود دارد یا نه؟ لذا برای این موضوع در صحبت‌های کاندیداها چیزی مطرح نشد.

صباغیان بافقی اظهار داشت: چه بسیار پروانه‌ها و مجوزها، استخدام‌ها و وام‌ها و تسهیلات به دلیل رشوه که امروز در قالب کادو و هدیه وجود دارد، امروز این بلا و بیماری دامن‌گیر جامعه شده است و اگر رئیس جمهور منتخب به این موضوع توجه نکند علیرغم همه خوبی‌هایشان به اهداف نخواهند رسید؛ لذا پیشنهاد بنده این بوده که در مجلس فراکسیون مبارزه با رشوه تشکیل شود، امروزه به‌راحتی یک نفر بخواهد صورت‌حسابی را امضا کند می‌گوید چند سکه می‌خواهم یا آقایی در دادگاه می‌گوید دوستانم دوست داشتند به من این‌ها را هدیه بدهند و چنین مسائلی درد جامعه ما است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: ربا اقتصاد را نابود می‌کند. سودهای بانکی چیزی جز ربا نیست و خانواده‌ها را بدبخت، ورشکسته و بیچاره می‌کند؛ چراکه همه ما عملکرد بانک‌ها را می‌بینیم و حتی خود بانک‌ها هم ورشکسته هستند منتهی برای مردم و کارشناسان مشخص نیست؛ قطعاً ربا برکت را از بین می‌برد؛ لذا از رئیسی تقاضا داریم بحث ربا را حذف کنند؛ ناگفته نماند که کشورهای موفق ربا را از اقتصادشان حذف کردند.

وی تصریح کرد: قانون ریل و مسیری است که همه طرح‌ها و برنامه‌ها روی آن اجرا می‌شود اگر این ریل سست باشد تمام طرح‌ها و برنامه‌ها شکست می‌خورد و مشکلی که ما با آن مواجه هستیم؛ لذا باید به قانون احترام گذاشت و طبیعتاً با این کار مشکلات حل می‌شود؛ ضمن اینکه باید از ظرفیت تشکل‌ها و نهادهای مردمی بهره لازم را برد تا پل ارتباطی بین دولت و مردم شکل بگیرد.

کارهای دولت آینده برمدار قانون انجام می‌شود

«علی نیکزاد» نایب‌رئیس مجلس هم در پاسخ به اظهارات صباغیان گفت:‌ دولت بعدی که با رأی اعتماد نمایندگان مستقر می‌شود، اقداماتش طبق قانون خواهد بود و مجلس هم نظارت خواهد کرد که کارهای دولت برمدار قانون انجام شود. همه اقدامات دولت‌ها باید طبق قانون باشد و نه افراط و نه تفریطی انجام نشود.

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت بعدی که با رأی اعتماد نمایندگان مستقر می‌شود، اقداماتش طبق قانون خواهد بود و مجلس هم نظارت خواهد کرد که کارهای دولت برمدار قانون انجام شود.