قالیباف: مشکل ناترازی بانک‌ها باید رفع شود

تهران – ایرنا – رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بانک‌ها تا ۶۰ درصد نقدینگی خود را وارد چرخه فعالیت‌های اقتصادی نمی‌کنند، گفت: استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی در ارتقای زیرساخت‌های کشور نیازمند رفع ناترازی بانک‌هاست.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، محمدباقر قالیباف روز سه‌شنبه در جمع مدیران عامل بانک‌های کشور اظهار داشت: امروز بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بانک‌هاست که هم فعالیت‌هایی را حتی خارج از حیطه مأموریت ذاتی خود انجام می‌دهند و هم باید جور عدم سرمایه‌گذاری خارجی را به دوش کشیده و جبران کنند.

وی با بیان این‌که بانک‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد نقدینگی خود را به بهانه‌های مختلف نگه داشته و باقی آن را در چرخه فعالیت‌های اقتصادی قرار می‌دهند، افزود: این در حالیست که مبالغی که در اختیار بانک‌هاست، سرمایه‌های مردم بوده و باید در چرخه اقتصاد قرار گیرد.

قالیباف با اشاره به استاندارد نبودن فرایندهای نظام بانکی در کشور گفت: این موضوع سبب می‌شود که اگر بانک‌های ایرانی بخواهند با سرمایه حداقلی با برخی بانک‌های بین‌المللی مراوده داشته باشند، امکان تبادل وجود دارد، اما برای قراردادهای وسیع بانکی این مبادلات به دلیل استاندارد نبودن بانک ها، امکان پذیر نیست.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه بانک ها به معنای واقعی بانک نبوده و تبدیل به بنگاه مالی شده‌اند، اظهار داشت:‌ اگر بخواهیم استانداردهای نظام بانکی را به روز کرده و زمینه را برای مبادلات مالی با ارقام بالا فراهم کنیم، مدت زیادی زمان می‌برد و عملاً این ظرفیت برای بانک‌های ما وجود ندارد که برای رفع اینگونه مشکلات چاره اندیشی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال قوانین حوزه بانک‌ها در مجلس نهایی خواهد شد، از مدیران بانکی خواست تا با تشکیل یک گروه کارشناسی و معرفی آن به مجلس، در جلسات کارشناسی کمیسیون های تخصصی مجلس حضور یابند و نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را ارایه کنند.

قالیباف با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی برای بهبود زیرساخت‌های کشور که اغلب سود ده بوده و توجیه اقتصادی دارد، اظهار داشت:‌ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در زیرساخت‌ها منوط بر این است که ناترازی‌ها در کشور رفع شود، اولین ناترازی که باید حل شود ناترازی بانک‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی اگر به هر موضوع زیرساختی ورود کنند علاوه بر کسب سود مناسب کارهای بزرگی را نیز می توانند انجام دهند، تصریح کرد: ما در مجلس تمام قد پای این موضوعات ایستاده‌ایم تا اگر موانع و مشکلاتی وجود دارد آن را حل و فصل کنیم.

قالیباف با بیان این‌که بانک‌ها بزرگ‌ترین فرصت برای توسعه کشور هستند، تاکید کرد: ما همه در یک کشتی قرار داریم که اگر هماهنگ عمل کنیم همه ما برنده هستیم و اگر تنها به فکر خودمان باشیم همه ما چه در منزلت مادی و چه معنوی بازنده خواهیم بود.

قالیباف با یادآوری اینکه برخی از رسانه‌ها حرف‌های بنده را درخصوص ربوی بودن فعالیت بانک‌ها به صورت نادرست منتشر کردند، توضیح داد: همه عقود و عملیات بانکی بدون ربا مبتنی بر فقه اسلامی و احکام مراجع بوده و هیچ شکی در آن نیست، اما این موضوع را همه ما می دانیم که در مرحله آخر که در پیشخوان شعب بانک‌ها اقداماتی انجام می‌شود، عملاً بخشی از قراردادهایی که منعقد می شود، هم طرف بانک و هم مشتری می‌داند که مبلغ دریافتی در محل دیگری هزینه می‌شود، همچنین در بخش‌های دیگری مانند بازار سرمایه، بانک‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند و شبهاتی در این حوزه وجود دارد و نباید منکر آن شویم البته باید دقت و توجه کنیم که این گونه رفتارها، زحمات شبکه بانکی را بی‌اثر می‌کند.

در این نشست مدیران عامل بانک های خصوصی و دولتی حضور داشتند و نظرات خود را در خصوص ناتوانی بانک‌ها در انجام تکالیف قانونی، لزوم افزایش ظرفیت بانک‌ها برای تبادلات مالی بین‌المللی، استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها مطرح و انتقاداتی را نسبت به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی عنوان کردند.