قاچاق 90 هزار یورو پول نقد توسط رئیس بانک مرکزی لبنان

مسؤولان فرودگاهی در فرانسه پس از پیدا کردن 90 هزار یورو در چمدان رئیس بانک مرکزی لبنان وی را مجبور به پرداخت جریمه نقدی کردند.
به گزارش روزپلاس، روزنامه لبنانی «الاخبار» از سفر «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان به فرانسه با یک هواپیمای خصوصی در ۱۶ ژوئیه گذشته خبر داد.

در این گزارش آمده، هواپیمای مذکور در فرودگاه «لوبورژیه» شمال پاریش به زمین نشست، همه امور عادی پیش رفت تا اینکه مسؤولان گمرک فرانسه در چارچوب مقررات از وی پرسیدند آیا پول نقد به همراه خود دارد؟ سلامه پاسخ داد که ۱۵ هزار یورو دارد ؛ این نهایت مقداری است که فرانسه اجاره ورود آن به این کشور را می‌دهد.

الاخبار افزود، زمانی که مسؤولان گمرک چمدان ریاض سلامه را بازرسی می‌کنند با دیدن مبلغ زیادی پول به دلار یا یورو غافلگیر می‌‌شوند. پس از شمارش پول‌ها مشخص می‎شود که سلامه ۸۳ هزار یورو و بعلاوه دلارهایی به ارزش ۷ هزار یورو به همراه دارد. علاوه اینکه ۵۰ سیگار نیز در چمدان وی پیدا می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده، در پی این اتفاق سلامه به اتاق تحقیقات برده می‌شود. وی در ابتدا می‌گوید نمی‌داند چگونه پول وارد کیف وی شده است اما بعد خود را رئیس بانک مرکزی لبنان معرفی و اقرار می‌کند که این پول‌ها متعلق به وی است. سلامه سپس گذرنامه دیپلماتیک خود را نشان می‌دهد. درباره سیگارها هم پاسخ می‌دهد که برای مصارف شخصی است. در نهایت وی مجبور به پرداخت جریمه مالی به مبلغ ۲۷۰۰ یورو می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده، دستگاههای امنیتی در برلین میزان ثروت سلامه در لبنان و جهان را حدود دو میلیار دلار برآورد کرده اند.

این دستگاههای امنیتی گفته اند، این ظن که سلامه مابین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۳۳۰ دلار از بانک مرکزی با شراکت برادرش «رجا»اختلاس کرده، ظنی کوچک است زیرا نشانه ها حاکی از آن است که مبلغ اختلاس بسیار بیشتر از این مقادیر است.

چندی پیش سوئیس، رئیس بانک مرکزی را به اختلاس متهم کرد، تحقیقات داخلی در لبنان در این خصوص آغاز شد و پس از آن بود که در دستگاه قضایی دو کشور فرانسه و بریتانیا نیز شکایاتی علیه او طرح شد.

پس از آن، دستگاه قضایی لبنان، حکم بازپرسی از رئیس بانک مرکزی این کشور را به چندین اتهام از جمله اختلاس، پولشویی و فرار مالیاتی صادر کرد.