قطع حمایت بانک جهانی از افغانستان

تسنیم نوشت: بانک جهانی پس از جلسه هیئت مدیره خود درباره افغانستان اعلام کرد که پرداخت‌ها به این کشور را که اخیراً توسط طالبان تصاحب شده، به حالت تعلیق درآورده است.

بانک جهانی پس از جلسه هیئت مدیره خود درباره افغانستان اعلام کرد که پرداخت‌ها به این کشور را که اخیراً توسط طالبان تصاحب شده، به حالت تعلیق درآورده است.

سخنگوی این نهاد مالی گفت: ما عمیقاً نگران وضعیت افغانستان و تأثیر آن بر چشم اندازهای توسعه این کشور به ویژه برای زنان هستیم. وی افزود که بانک جهانی از نزدیک وضعیت این کشور را زیر نظر دارد.

در عین حال، این وام دهنده مستقر در واشنگتن تأکید کرد که در حال بررسی راه‌هایی برای ادامه مشارکت در افغانستان و حفظ دستاوردهای توسعه است و به حمایت از مردم این کشور ادامه می‌دهد.

این سخنگو گفت: ما بر اساس سیاست‌ها و رویه‌های داخلی خود وضعیت را زیر نظر داریم و ارزیابی می‌کنیم. در حین انجام این کار، ما به مشورت نزدیک با جامعه بین المللی و شرکای خود برای توسعه ادامه خواهیم داد.

هفته گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که دسترسی طالبان به ۴۶۰ میلیون دلار دارایی ذخیره شده که قرار بود توسط صندوق بین المللی پول به افغانستان فرستاده شود را مسدود می‌کند.

واشنگتن همچنین ارسال محموله‌های عمده دلار را که قرار بود به این کشور منتقل شود به منظور جلوگیری از استفاده طالبان متوقف کرد.

بانک مرکزی افغانستان حدود ۹ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که تقریباً همه آن‌ها در خارج از کشور ذخیره شده است. به گفته اجمل احمدی، رئیس سابق بانک مرکزی این کشور، طالبان تقریباً به هیچ یک از این وجوه دسترسی ندارد.

شبه نظامیان طالبان مدت کوتاهی پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، کابل را تصرف کردند. این رویداد باعث سقوط ارزش پول این کشور به پایین‌ترین سطح خود شد و خطر بالایی برای تورم ایجاد کرد.