قوه قضائیه هنوز به سطح مناسبی از ارتباط با جامعه نرسیده است/جنگ روانی اخیر به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب بود

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر اشخاصی که در قوه قضائیه مسئول ارتباط با رسانه‌ها هستند، برای اعلام خبر اعدام سه محکوم اغتشاشات آبان‌ماه با افراد رسانه‌شناس مشورت می‌کردند، چنین جنگ روانی علیه قوه قضائیه شکل نمی‌گرفت.

 

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم درباره عملکرد قوه قضائیه گفت: تا پیش از این مطالبات انباشته‌ای از قوه قضائیه وجود داشت که به دلیل شکل ساختاری قوه، توان پاسخگویی به آن وجود نداشت. در صدر مطالبات مردم و مقام معظم رهبری از قوه قضائیه به‌ویژه از ابتدای دهه هشتاد، بحث مقابله با مفاسد اقتصادی و امثالهم بود. بحث مفاسد اقتصادی عفونتی در بدنه نظام ایجاد کرده بود که قوه قضائیه متأسفانه بدنه کارآمدی برای تقابل با آن نداشت اما خوشبختانه در دوره اخیر شاهدیم روند مقابله با مفاسد آغاز شده است.

وی تأکید کرد: قوه قضائیه پاسخگویی به این مطالبه بر حق را شروع کرده و تا الان هم به نسبت امکانات موجود و به نسبت نیروی انسانی موجود و همه توانمندی‌هایی که دارد، اقداماتی انجام داده که قابل قبول است؛ البته همانطور که رئیس قوه قضائیه اعلام کرده، این اول راه است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه روند مقابله دستگاه قضائی با مفاسد اقتصادی باید منظم‌تر، جدی‌تر و دقیق‌تر شود به صورتی که دیگر شاهد عفونت فساد اقتصادی در بافت حاکمیتی کشورمان نباشیم، ادامه داد: بحث پرداختن به مفاسد اقتصادی یک گام مثبت در قوه قضائیه است. به خصوص اینکه با موارد تخلفات درون خود قوه هم برخورد می‌کند. این اقدام نویدبخش تلاش قوه قضائیه برای اصلاح درون خودش است و در این راستا شاهدیم که با قضات و نیروی انسانی متخلف برخورد می‌کند.

این پژوهشگر در ادامه سخنان خود با انتقاد از رویه تعامل قوه قضائیه با رسانه‌ها گفت: قوه قضائیه هنوز به عرصه مهم ارتباط با جامعه از طریق رسانه‌ها وارد نشده است. ریاست قوه باید درباره این قضیه فکر جدی کند. قوه قضائیه باید خیلی جدی‌تر وارد این عرصه شود و از طریق رسانه، خودش را، اقداماتش را، داشته‌هایش را و مطالباتش از مردم را به مردم و جامعه عرضه کند.

وی افزود: اگر امروز از حوزه رسانه صحبت می‌کنیم، یعنی حوزه سینما، حوزه سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی. البته به این معنا نیست که قوه قضائیه پولی را در اختیار چند نفر قرار دهد تا فیلم و سریال سفارشی بسازند. این شیوه شکست‌خورده است، مهم این است که افراد رسانه‌شناس که هم وفادار به نظام باشند و هم قوه قضائیه و محدودیت‌ها و مقدورات آن را بشناسند، پل ارتباطی بین قوه قضائیه و رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های تصویری باشند.

کوشکی تأکید کرد: اگر این ارتباط اتفاق بیفتد، آن وقت فکر می‌کنم قوه قضائیه موفق‌تر خواهد بود و شتاب بیشتری خواهد گرفت و خیلی کارآمدتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل رسانه ادامه داد: در ماجرایی که اخیراً و در قضیه اعلام خبر حکم اعدام سه نفر محکوم اغتشاشات آبان‌ماه پارسال رخ داد، در حق قوه قضائیه ظلم شد که به دلیل عدم شناخت رسانه و پیچیدگی‌های رسانه در درون قوه قضائیه بود. یعنی اگر آن اشخاصی که در قوه قضائیه مسئول ارتباط با رسانه‌ها هستند علاوه بر دانش قضائی بالا، رسانه‌شناس هم بودند یا با افراد رسانه‌شناس صاحب‌نظر مشورت می‌کردند، چنین جنگ روانی علیه قوه قضائیه شکل نمی‌گرفت؛ جنگ روانی که خود قوه قضائیه را قربانی کرد و بخش زیادی از زحمات آن را به باد داد.

وی افزود: پیشنهاد من برای جلوگیری از تکرار اتفافاتی اینچنین، تأسیس دفتری در قوه قضائیه با مسئولیت ارتباط با رسانه‌ها اعم از تصویری مثل سینما و تلویزیون و دیگر رسانه‌ها مثل خبرگزاری‌هاست که در آن افراد کارشناس به قوه قضائیه مشاوره رسانه‌ای دهند.

کوشکی ادامه داد: اگر ارتباط بین قوه قضائیه و جامعه از طریق رسانه‌ها شکل بگیرد، قوه قضائیه خیلی موفق‌تر و با سرعت بیشتر به مطالبات جامعه پاسخ خواهد داد.

کوشکی، اصلاح اعتماد خدشه‌دار شده مردم نسبت به مسئولین را مهم‌ترین اقدام قوه قضائیه در دوره تحولی آن عنوان کرد و گفت: برخورد با تخلف مسئولین و وابستگان مسئولین برای مردم تبدیل به حسرت شده بود؛ اما حالا شاهدیم که داماد این وزیر و فرزند آن وزیر محاکمه و تعقیب قضایی می‌شوند. این اقدامات باعث شد بخشی از اعتماد متقابل مردم و حاکمیت ترمیم شود و در واقع مقداری از فشار وارده از ناحیه مفاسد اقتصادی بعضی از مسئولین و وابستگانشان، کمی کاهش یابد.