مدیرکل تعزیرات استان تهران: مردم فریب تخفیف‌های “فروشگاه‌های زنجیره‌ای” را نخورند!/ “گرانفروشی و کم‌فروشی” به اسم تخفیف!

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: از مردم خواهش می‌کنم فریب تخفیف‌های “فروشگاه‌های زنجیره‌ای” را نخورند؛ زیرا طبق بررسی ما بسیاری از این تخفیف‌ها غیرواقعی و در اصل “گرانفروشی و کم‌فروشی” است.

 

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره تخلف شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محصولات خود را با تقلب و به نام “تخفیف” کم‌فروشی و گرانفروشی می‌کنند، اظهار کرد: آنچه مسلم است، تخلف قطعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تولیدی و بسته‌بندی است؛ متأسفانه شاهد تبلیغ گسترده تخفیفات و قرعه‌کشی این فروشگاه‌ها در صداوسیما هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از تخلفات این فروشگاه‌ها این است که از طریق تبانی با شرکت‌های تولیدکننده یا شرکت‌های بسته‌بندی، قیمت را بالاتر از آنچه باید در کالاها درج و وزن محصول را هم کم می‌کنند و پس از آن قیمت فروش را کمی پایین می‌آورند؛ این اقدام فروشگاه‌ها و شرکت‌های متخلف، هم تخلف “گرانفروشی” و هم تخلف “کم‌فروشی” است.

اسفنانی افزود: تخلف دیگر شرکت‌های بسته‌بندی این است که کالای درجه سه و چهار را بسته‌بندی می‌کنند و به نام کالای درجه یک در این فروشگاه‌های دارای تخفیف به فروش می‌رسانند! از تخلفات دیگر در این حوزه افزایش قیمت بی‌دلیل کالای بسته‌بندی شده و گاهی تا دو برابر بیشتر از قیمت کالای فله‌ای است.

مدیرکل تعزیرات استان تهران تأکید کرد: از مردم خواهش می‌کنم فریب تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نخورند؛زیرا طبق بررسی ما بسیاری از این تخفیف‌ها غیرواقعی است.

وی ادامه داد: تخفیف در تعبیر عامیانه و تعبیر اقتصادی آن یعنی اینکه کالایی با ارزش فرضی 10 ریال، کمتر از 10 ریال به فروش برسد و مشمول فاکتورهایی است که گاهی آخر ماه و آخر هفته و یا آخر سال برای یک یا دو بار ارائه می‌شود.

اسفنانی افزود: حالا فردی قیمت کالا را مقایسه می‌کند و می‌بیند که سوپرمارکت کوچک محل آن کالا را 10 ریال به فروش می‌رساند و اگر 8 ریال بفروشد یعنی اینکه تخفیف داده است اما اینکه یک شرکتی قیمت کالا را 15 ریال درج کند و فروشگاه زنجیره‌ای آن را با تخفیف 12 ریال بفروشد، این کار نه تنها تخفیف نیست بلکه گرانفروشی است لذا خواهش می‌کنیم که مردم به هیچ عنوان تحت تأثیر این تبلیغات و اینکه گفته می‌شود تخفیف است، قرار نگیرند.

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور در بخش دیگری از سخنان خود با معرفی سامانه‌های گزارش مردمی تخلفات گرانفروشی گفت: سامانه 124 سازمان صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، روزانه قیمت کالاها را درج می‌کند و مصرف‌کنندگان می‌توانند قیمت‌های کالاها را با آن سامانه تطبیق دهند؛ سامانه 135 سازمان تعزیرات هم گزارش‌های مردمی را دریافت و به آنها رسیدگی می‌کند؛ شهروندان با مشاهده تخلفات تولیدکننده، بسته‌بندی‌کننده و عرضه‌کننده، موارد تخلف را به ما گزارش کنند و بدانند که نسبت به آنها رسیدگی و برخورد قضائی خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان تعزیرات یک مرجع رسیدگی‌کننده است و احراز و کشف تخلف با سازمان‌های دیگر مرتبط با تعزیرات است؛ روال کار به این شکل است که بازرسان گزارش تخلف را تنظیم و به تعزیرات اعلام می‌کنند و ما بعد از رسیدگی، حکم صادر می‌کنیم.

اسفنانی درباره تعداد برخوردها با متخلفان گفت: قطعاً با متخلفان برخورد می‌شود اما متأسفانه حجم تخلفات زیاد است و نمود آن در جامعه مشهود نیست.

وی افزود: اخیراً بخشنامه‌ای صادر و اعلام کرده‌ایم که برای برخورد با متخلفان از ظرفیت حداکثر مجازات که قانون مشخص کرده استفاده شود یعنی جریمه به مبلغ 2 تا 5 برابر گرانفروشی در مدتی که کالا گران فروخته شده است همچنین در پرونده‌هایی که مردم شاکی هستند، قانون پیش‌بینی کرده است که رضایت شاکی حتماً اخذ شود.

مدیرکل تعزیرات استان تهران ادامه داد: اخیراً تخلفی باب شده به این صورت که برخی از فروشگاه‌ها خرید برخی کالاها را به مشتری تحمیل می‌کنند و فروش اجباری دارند! این تخلف هم 5 برابر میزان ارزش کالای تحمیلی جریمه دارد.

وی درباره برخورد با متخلفان فروش حبوبات بسته‌بندی‌شده گفت: برای رسیدگی به این تخلف، پرونده تشکیل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت؛ گاهی دامنه تخلفات گسترده است و برای آنها حداکثر مجازات قرار قانونی را اعمال می‌کنیم، ضمن اینکه مجازات‌ها نسبتاً قابل توجه است.

اسفنانی با تأکید بر اینکه امیداوریم شاهد کاهش این تخلفات باشیم، تصریح کرد: اینکه از مردم خواهش می‌کنیم تخلف را به ما گزارش کنند، برای کمک به کشف تخلفاتی است که ممکن است از دید بازرسان مربوطه خارج باشد.

وی یادآور شد: ما یک مجموعه دادرسی‌محور هستیم و کار شبه‌قضائی می‌کنیم و کسی به اسم بازرس نداریم؛ بازرسی برای سازمان صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اتاق اصناف و اتحادیه‌ها است که هر روز به طور رندوم فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی را بازرسی می‌کنند و با کشف تخلف در تعزیرات تشکیل پرونده می‌شود علاوه بر آن، گشت مشترک داریم و به محض اعلام تخلف، شعبه سیار تعزیرات در محل حضور می‌یابد و حکم صادر می‌کند.