مراحل تغییر کارگزاری بورس

تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه نیاز به صبوری و ارتقای سطح آگاهی مردم دارد تا در این راستا شاخص کل هم با رشد همراه شود.

بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی یکتاپرس، کارشناسان معتقدند که افراد تازه وارد برای ورود به بازار سرمایه باید میزان آگاهی خود را ارتقا دهند در غیر این صورت با چالش های بسیاری همراه می شوند. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه به دلیل رفتارهای هیجانی و عدم آگاهی لازم با افت شاخص کل همراه می شود.

تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه نیاز به صبوری و ارتقای سطح آگاهی مردم دارد تا در این راستا شاخص کل هم با رشد همراه شود.

در ادامه مطالب آموزشی سایت خبری یکتاپرس، در این مقاله درباره مراحل تغییر کارگزاری بورس در بازار سرمایه توضیح داده می شود.

پس از ثبت‌نام حضوری یا غیرحضوری در کارگزاری جدید، باید پول و سهام خود را نیز به کارگزاری جدید منتقل کنید. برای انتقال پول، باید وجه خود را از کارگزاری فعلی دریافت و به کارگزاری جدید انتقال دهید. برای انتقال سهم بهترین راه تغییر کارگزار ناظر از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری است.

در اولین قدم باید از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان یا مراجعه به دفاتر پیشخوان برگه گواهی سهام خود را تهیه کنید. سپس می‌توانید برای ثبت درخواست تغییر کارگزار به‌صورت حضوری به شعبه کارگزار جدید مراجعه کنید یا به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه معاملاتی درخواست تغییر کارگزار ناظر را ثبت کنید.

در سامانه معاملات بازار، دارایی سهام­داران زیر نظر یک کارگزار قرار می‌گیرد که به آن، کارگزار ناظر گفته می­‌شود. هرچند سهام داران می‌توانند با مراجعه به هریک از کارگزاران خود نسبت به خرید سهام اقدام نمایند ولی دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد و شما می­‌توانید در چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و محدودیتی در تعداد کارگزاری های شما وجود ندارد اما سهامداران دارایی های سهام خود را صرفا از طریق آن کارگزار ناظر می‌توانند به فروش برسانند.

در واقع کارگزاری‌ها واسطه‌ بین خریداران و فروشندگان محسوب می‌شوند. به عنوان مثال شما در دو کارگزاری x,y حساب معاملاتی دارید، حال در کارگزاری x مقداری سهم از شرکت خساپا خریداری کرده اید اگر بخواهید که این سهم را در کارگزاری y به فروش برسانید چنین اجازه‌ای به شما داده نمی‌شود زیرا کارگزار ناظر شما کارگزاری x بوده است.

ممکن است دارایی سهام­دار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد و شما می‌توانید در چندین کار‌گزاری حساب معاملاتی داشته باشید و محدودیتی در تعداد کارگزاری‌ها برای شما نیست. اما این بدان معنی نیست که شما باید سهامتان را در کارگزاری x بفروشید و در کارگزاری y بخرید و فقط کافی است از کارگزاری y به صورت آنلاین درخواست تغییر کارگزار ناظر را بدهید تا سهامتان (معمولا تا 48 ساعت بعد از ثبت درخواست) منتقل شود.

کارگزاری بورس
چگونگی تغییر کارگزاری ناظر

در مرحله نخست این راه زیاد معقولانه نیست ولی گفتنش هم خالی از لطف نیست، شما می‌توانید تمامی سهام خود را در کارگزاری اول فروخته و بعد از اعلام دریافت وجه از سیستم که معمولا 24 ساعت یا بیشتر این روند طول می‌کشد پول خود را دریافت نموده و مجددا همان مبلغ را در کارگزاری جدید شارژ کنید تا بتوانید در روزهای آتی خرید انجام دهید. اما این کار به صرفه نیست زیرا احتمال دارد در همان بازه زمانی که سهم را فروخته‌­اید سهم شروع به رشد کند و از رشد بازار عقب بمانید و بدان معنا است که چند روز از بازار عقب افتاده باشید و امکان دارد متحمل زیان بشوید.

در مرحله دوم هم شما بعد از ثبت نام در کارگزاری جدید و دریافت نام کاربری و رمز، وارد کد معاملاتی خود می‌شوید و بعد از مشخص کردن سهام خود گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب نمایید و درخواست خود را ثبت کنید تا بعد از ۴۸ ساعت سهام به حساب کارگزاری جدید شما منتقل شود. این کار هیچ گونه هزینه ای برای شما ندارد و کاملا رایگان انجام می شود.

همچنین در مرحله سوم و مرحله آخر؛ شما می‌توانید برای دریافت کد معاملاتی جدید به صورت حضوری به کارگزاری جدید مراجعه کنید و با در دست داشتن برگه آخرین سهام درخواست کتبی تغییر ناظر را به کارگزاری اعلام نمایید. حال ببینیم آخرین برگه سهام را چگونه می‌توانیم دریافت کنیم.