منابع لازم برای تزریق سرمایه جدید به بانک های دولتی وجود ندارد

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پایین بودن میزان کفایت سرمایه یک بانک به این معنی است که بانک ریسک زیادی را پذیرفته، در حالی که سرمایه لازم را برای پوشش دادن ریسک های احتمالی را ندارد.

چابک آنلاین، محسن خائف الهی؛ علی سرزعیم در گفت وگو با چابک آنلاین افزود: در نظام مالی فقط بازدهی مهم نیست بلکه ثبات مالی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در این باره تصریح کرد: بانکی که میزان نکول وام های آن بالا باشد دچار ناپایداری مالی می شود.

این کارشناس نظام بانکی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به بانک هایی که از کفایت سرمایه پایینی برخوردار هستند اعلام می کند که باید سرمایه جدید به بانک تزریق کنند، اما دولت منابع لازم برای تزریق سرمایه جدید به بانک های دولتی را در اختیار ندارد.

سرزعیم ابراز داشت: کسری بودجه دولت، باعث می شود بانک های دولتی به سمت تجدید ارزیابی دارایی های خود بروند تا نسبت کفایت سرمایه آن ها افزایش پیدا کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تزریق دارایی به صورت نقدی به بانک ها جهت افزایش نسبت کفایت سرمایه مدنظر بانک مرکزی است.

این کارشناس نظام بانکی ابراز داشت: سرکوب نرخ سود تسهیلات بانک ها موجب کاهش سوددهی شده و نهایتاً موجب می شود که سهام داران بانک ها انگیزه ای برای تزریق پول نداشته باشند.

وی افزود: اگر بانک ها سو‌دآور باشند خدمات بهتر و بیشتری را می توانند به مردم ارائه کنند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: برخی ،می خواهند بانک ها را تحت فشار بگذارند تا سود سپرده بالا بماند و در عین حال نرخ سود تسهیلات را پایین نگه دارند.

سرزعیم گفت: شرایط اقتصادی نباید به گونه ای باشد که بانک ها با توجه به تورم موجود، با این هدف اقدام به فروش اموال خود کنند که زیان ناشی از عملیات اصلی بانک را پوشش دهند، بلکه باید خود عملیات اصلی بانک سودده باشد.

به گفته این کارشناس نظام بانکی، اگر نرخ تورم کاهش پیدا می کرد، دست بانک ها برای کاهش دادن نرخ سود سپرده ها باز تر بود.