نرخ سود بانکی در یک قدمی سقف یک ساله

تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی چاره‌ساز خواهد بود؟
نرخ سود بانکی در یک قدمی سقف یک ساله

بورسان: تازه‌ترین آمار سود بین بانکی نشان می‌دهد نرخ سود بین بانکی همچنان در حوالی 21 درصد ثابت باقی مانده؛ اما افزایش اندکی داشته است. بنا به اطلاعات موجود در سایت بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در حالی به 21.08 درصد رسیده است که در یک سال گذشته سقف آن 21.09 درصد بوده و طی هفته گذشته رشد بسیار اندکی را تجربه کرده است. این افزایش اندک در حالی است که نرخ سود اوراق خزانه اسلامی هفته گذشته مرز 25 درصد را نیز شکست و به 25.4 درصد رسیده بود. به صورت سنتی دو نرخ بدون ریسک در بازارهای مالی ایران مورد توجه است که نرخ سود بین بانکی و نرخ سود اوراق خزانه اسلامی است که البته هنوز معلوم نیست کدام یک بیشتر اهمیت دارد.
نرخ سود بین بانکی چیست و چه اهمیتی دارد؟

نرخ سود بین بانکی در واقع هزینه‌ای است که بانک‌ها، به عنوان بزرگترین و آگاه‌ترین فعالان اقتصادی کشور، به یکدیگر قرض می‌دهند. اهمیت نرخ سود بین بانکی از آن جهت است که می‌تواند بازده سایر بازارها را تحت تاثیر قرار دهد و هزینه-فرصت نگه‌داری منابع برای آن‌ها را افزایش یا کاهش دهد؛ چرا که این نرخ معمولا به نرخ بدون ریسک شناخته می‌شود.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنیم، نرخ سود بین بانکی تقریبا از نیمه مرداد روند افزایشی خود را شروع کرد که اصلی‌ترین دلیل آن جلوگیری از ادامه عرضه پایه پولی توسط بانک مرکزی بوده است. با این حال تقاضای شدید نقدینگی توسط دولت به دلایل بودجه‌ای در غیاب درآمدهای نفتی و نیز افزایش تسهیلات‌دهی شبکه بانکی در ایامی که نرخ سود بین بانکی روند کاهشی داشت منجر به آن شد که نرخ بهره بین بانکی روند افزایشی خود را شروع کند. اما در ماه شهریور فروش اوراق بدهی دولتی نیز تاثیر زیادی روی جذب منابع نقد موجود گذاشت و باعث شد که کمبود منابع در بازار بین بانکی شدید شود. این افزایش نرخ در حالی اتفاق می‌افتاد که گزارشات نشان می‌داد دولت قانع شده که تامین مالی از طریق اوراق تنها در نرخ‌های بالاتر درصد امکان‌پذیر است. فعلا افزایش نرخ سود بین بانکی به دلیل مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی و تزریق منابع متوقف شده و در هفته گذشته رکورد تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی در بازار ثانویه نیز شکسته شد.
ثبات نسبی نرخ سود بین بانکی

ثبات نسبی نرخ سود بین بانکی