نگرانی بانک مرکزی لبنان از کمبود منابع ارزی برای واردات سوخت

همزمان با بحران سیاسی و اقتصادی فزاینده در لبنان، رئیس کل بانک مرکزی این کشور می‌گوید که بانک مرکزی دیگر قادر به تخصیص ارز برای واردات سوخت نیست.
نگرانی بانک مرکزی لبنان از کمبود منابع ارزی برای واردات سوخت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ منابع لبنانی،‌ عصر امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که بانک مرکزی این کشور از تخصیص ارز برای واردات سوخت ناتوان شده است.

بر اساس گزارش شبکه لبنانی «الجدید»،‌ «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی لبنان در جریان جلسه شورای عالی دفاع لبنان اعلام کرد که بانک مرکزی دیگر به ایجاد اعتبار برای واردات سوخت یا حمایت از خرید آن نیست.

این شبکه لبنانی همچنین به نقل از «ریمون غجر»‌ وزیر انرژی لبنان نوشت: «اگر حمایت (سوبسید) از سوخت متوقف شود، قیمت آزاد و یکپارچه می‌گردد و نرخ آن متناسب با نرخ ارز مشخص می‌شود».

وزیر انرژی لبنان افزود: «ما، امروز، در مرحله اوج نیاز به برق قرار داریم. ما به ۳۰۰۰ مگاوات [برق] نیاز داریم و این در حالی است که توان تولید باتوجه به سوخت موجود از ۷۵۰ مگاوات فراتر نمی‌رود».

ریمون غجر ادامه داد: «راه‌حل، پیشنهاد یک قانون در پارلمان است؛ قانونی مبنی بر درخواست پرداخت اعتبار برای برق لبنان تا سوخت خریده شود».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، عصر امروز، با حضور اعضای شورای عالی دفاع برای بررسی اوضاع معیشتی و امنیتی لبنان نشستی برگزار کرد.

پس از پایان این نشست، شورای عالی دفاع لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حاضران،‌ اوضاع امنیتی و معیشتی، بحران دارو و سوخت را در این نشست مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

کشور لبنان یک سالی است که با یک بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد. ادیب هم بعد از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان مأمور تشکیل کابینه شود.الحریری هم همچون حسان دیاب و مصطفی ادیب چند هفته پیش انصراف خود را از این مأموریت اعلام کرد و اکنون «نجیب میقاتی» مأموریت تشکیل کابینه در این کشور را برعهده گرفته است.