هدف‌گذاری رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال 1401/ کاهش مطالبات بانک مرکزی از دولت

رئیس کل بانک مرکزی از هدف‌گذاری ۳۰ درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ توسط بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که صبح امروز به منظور نظارت ستادی در بانک مرکزی حضور یافته بود، کنترل تورم، اصلاح نظام بانکی، تقویت حکمرانی ریال، توسعه بانکداری اسلامی و ثبات بخشی به بازار ارز را از جمله مهمترین برنامه های راهبردی بانک مرکزی برشمرد و به تشریح عملکرد و برنامه های بانک مرکزی در این حوزه ها پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی، تنظیم رابطه مالی دولت با بانک مرکزی و مدیریت انتظارات تورمی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم است.

صالح آبادی با بیان اینکه بر این اساس خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت از ۶۵ هزار میلیارد تومان (همت) در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته به 47 همت در مدت مشابه سال جاری کاهش پیدا کرده است، تاکید کرد: دولت حدود ۲۸ همت از سپرده های خود نزد بانک مرکزی استفاده کرده است و استقراضی از بانک مرکزی نداشته و استفاده از تنخواه را به حداقل رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی نیز کمیته پایش پایه پولی و نقدینگی در بانک مرکزی تشکیل شده که به طور مستمر تغییرات این شاخص ها را بررسی کرده و در صورت انحراف از نرخ های هدفگذاری شده نسبت به انجام اقدامات اصلاحی اقدام می کند.

صالح آبادی حفظ ثبات ارز، علامت دهی شفاف و موثر در خصوص اولویت هدف کنترل تورم، ایجاد فضای اطمینان در جامعه نسبت به انضباط مالی دولت و تقویت سیاست های ارتباطی و انتشار به موقع اخبار و اطلاعات را از اقدامات مهم بانک مرکزی در زمینه مدیریت انتظارات تورمی دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس اقدامات انجام شده، نرخ تورم از 59.3 درصد در شهریور ماه سال گذشته به ۴۰.۱ درصد در حال حاضر رسیده است و تورم نقطه به نقطه‌ نیز که در شهریور ماه سال گذشته به ۶۵ درصد رسیده بود در پایان سال گذشته به 29.5 درصد رسید. البته حذف ارز ترجیحی باعث رشد مقطعی تورم در اوایل امسال شد که با تخلیه آثار تورمی ناشی از آن در تیرماه شاهد کاهش آن بودیم و این روند کاهشی تداوم خواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: رشد پایه پولی نیز که در تیرماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۶ درصد رسیده بود در حال حاضر به ۲۶.۲ رسیده و رشد نقدینگی نیز از 42.8 درصد  به 34.9 درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی بانک ها در ۴ ماهه اول امسال به 1000 همت رسیده است، افزود: ۶۶ درصد تسهیلات بانکی در حوزه سرمایه در گردش پرداخت شده است؛ این در حالی است که میزان کل تسهیلات پرداختی در چهار ماهه سال گذشته ۷۳۸ همت بوده است.

صالح آبادی تامین مالی قاعده ‌مند و وثیقه محور، کنترل اجزای ترازنامه بانک ها و جلوگیری از خلق نقدینگی خارج از ضوابط، اصلاح ساختار نظام مالی و سرمایه ای بانکها، تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات بانکی و توسعه شمولیت مالی و نیز توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره ای را از اقدامات مهم بانک مرکزی در زمینه اصلاح نظام بانکی دانست.

وی تصریح کرد: در همین راستا کنترل مقداری ترازنامه بانک ها، اتصال سامانه سمات به سایر سامانه های داخل و خارج از بانک مرکزی، الزام به افزایش سرمایه بانک ها، تکمیل پروژه ادغام بانکهای نظامی و الزام ۱۰ بانک به ارائه طرح تجدید ساختار اختصاصی انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی از تصویب ضوابط صندوق های قرض الحسنه تک شعبه ای در شورای پول و اعتبار خبر داد و افزود: احراز هویت غیر حضوری، استفاده از سفته الکترونیکی، افزایش سقف تسهیلات خرد به ۲۰۰ میلیون تومان و اجازه رشد ترازنامه بانک های قرض الحسنه تا ۵ درصد، از جمله اقدامات مهم در زمینه تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۱۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بدون وثیقه به مبلغ 9.3 همت توسط شبکه بانکی پرداخت شده است، افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون مبلغ ۵۸ همت در قالب ۴۱۸ هزار فقره وام قرض الحسنه  ازدواج  پرداخت شده است، همچنین طی این مدت مبلغ ۱۳ همت در قالب ۳۱۵ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح حمایت عملیاتی بانک مرکزی از تولید با روش‌های غیر تورمی تاکید کرد: خوشبختانه با برنامه های بانک مرکزی تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق اوراق گام از ۲۰ همت عبور کرد.

وی ادامه داد: در حالی که از بهمن ماه ۹۹ تا تیرماه سال جاری 8.8 همت اوراق گام استفاده شده بود، با اصلاحات انجام شده از تیر ماه سال جاری تا تاریخ ۱۰ شهریور مبلغ ۱۳.۴ همت اوراق گام استفاده شده است که نشانگر رشدی قابل توجه در این زمینه است.

رئیس شورای پول و اعتبار، ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان، اجرای قانون جدید چک و ارتقای سامانه های مربوطه، شناسایی هوشمند شبکه های مشکوک، تفکیک حسابهای شخصی و تجاری و استقرار نظام پرداخت مبتنی بر رمز ریال را از اقدامات بانک مرکزی در زمینه تقویت حکمرانی ریال دانست و افزود: در زمینه بانکداری اسلامی نیز تقویت جایگاه شورای فقهی و گسترش آموزش و طراحی گواهینامه حرفه‌ای بانکداری اسلامی دنبال شده است و تهیه سند راهبردی بانکداری اسلامی نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

صالح آبادی همچنین ثبات بخشی به بازار ارز، اتصال سامانه های ارزی بانک مرکزی به کمرگ و مالیات، حفظ و تقویت ذخایر ارزی و انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه را از اهم اولویت های بانک مرکزی در حوزه ارز دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل در بازار ارز در دستور کار بانک مرکزی است.

صالح آبادی با اشاره به تامین ۲۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا و خدمات طی پنج ماه ابتدایی سال جاری گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۹ میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: میزان برگشت ارز حاصل از صادرات نیز طی ۵ ماه نخست سال جاری به ۹۱ درصد رسیده است.