وزیر خارجه لبنان؛ کار در بانک جهانی تا صدارت وزارت

تهران – ایرنا – دولت جدید لبنان بعد از ۱۳ ماه بن بست سیاسی تشکیل شد و «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور ترحیج داد تا در ترکیب کابینه خود از «عبد الله بو حبیب» که از سابقه فعالیت در بانک جهانی و سفارت بیروت در واشنگتن برخوردار است به عنوان وزیر امور خارجه این کشور استفاده کند.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد برخی از ناظران سیاسی منطقه، لبنان هم اکنون یکی از سخت‌ترین دوران اقتصادی خود را طی می‌کند و به همین دلیل مذاکره با صندوق بین المللی پول یکی از ماموریت‌های دولت جدید این کشور است تا بتواند با کمک این نهاد بین المللی بخشی از مشکلات خود را برطرف کند.

به نظر می‌رسد یکی از انگیزه‌هایی که «میقاتی» را به انتخاب «عبد الله بو حبیب» برای کرسی وزارت خارجه لبنان ترغیب کرده است، افزون بر فعالیت وی در دستگاه دیپلماسی کشورش و آشنایی با روابط بین الملل، استفاده از تجربیات وی در همکاری با بانک جهانی است.

خبرگزاری ملی لبنان امروز (جمعه) سوابق وزیران کابینه جدید از جمله «عبد الله بو حبیب» وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور را منتشر کرد.

بر این اساس، وزیر جدید امور خارجه و مهاجران لبنان فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی در بیروت و دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه «واندربیلت» نشویل در ایالت «تنسی» واقع در جنوب آمریکا است.

او در حال حاضر مدیرعامل یک اتاق فکر لبنانی و مرکز عصام فارس است که در آوریل ۲۰۰۷ آن را تاسیس کرد.

«بو حبیب» از سال ۲۰۰۲ کار تدریس در دانشگاه الحکمه را آغاز کرد.

وی که سابقه کار در بانک جهانی را دارد، کار خود در این نهاد بین المللی را از سال ۱۹۷۶ به عنوان یک کارشناس اقتصادی آغاز کرد و سپس به عنوان یکی از مسئولان بلند پایه وام در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برگزیده شد.

وزیر جدید امور خارجه لبنان از ماه می‌۱۹۸۳ تا فوریه ۱۹۹۰ به عنوان سفیر لبنان در آمریکا فعالیت نمود، سپس در فوریه ۱۹۹۲ به عنوان مشاور معاون رئیس منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و رئیس واحد ارتباطات منطقه‌ای به بانک جهانی بازگشت.

وی در مارس ۲۰۰۱ به لبنان بازگشت و تا آگوست ۲۰۰۵ به عنوان مشاور اول «عصام فارس» معاون نخست وزیر لبنان فعالیت نمود.

کتاب «چراغ زرد – سیاست آمریکا در قبال لبنان» که سیاست آمریکا در قبال لبنان را بررسی می‌کند و در سال ۱۹۹۱ به زبان عربی منتشر شده از جمله آثار وی است.

«موریس سلیم» وزیر دفاع لبنان

سرتیپ «موریس سلیم» به عنوان وزیر جدید دفاع لبنان معرفی شد. وی در سال ۱۹۵۴ در کفرشیما لبنان به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۲ به دانشکده نظامی پیوست و در اول آگوست ۱۹۷۵ با درجه ستوان در رسته توپخانه فارغ التحصیل شد.

وزیر خارجه لبنان؛ کار در بانک جهانی تا صدارت وزارت

وی از سابقه فرماندهی یگان‌های متعدد و پست‌های زیادی در ستاد فرماندهی ارتش لبنان برخوردار است و چندین دوره نظامی در داخل و خارج از کشور را پشت سر گذاشته است.

وزیر جدید دفاع لبنان دارای مجوز حقوق از دانشگاه این کشور است و تا سال ۲۰۱۲ که بازنشسته شد، سمت رئیس بخش پزشکی نظامی را در ارتش لبنان برعهده داشت.

وزیر جدید اطلاع رسانی لبنان

«جورج قرداحی » وزیر جدید اطلاع رسانی لبنان متولد سال ۱۹۵۰ و دارای مدرک کارشناسی حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه لبنان است.

وی فعالیت رسانه‌ای خود را از تلویزیون لبنان آغاز کرد و قبل از پیوستن به «رادیو مونت کارلو» در پاریس در سال ۱۹۷۹ در روزنامه «لسان الحال» کار می‌کرد.

وزیر خارجه لبنان؛ کار در بانک جهانی تا صدارت وزارت

«جورج قرداحی » سپس به رادیو «الشرق» در پاریس پیوست و پس از آن فعالیت رسانه‌ای خود را در رادیو MBC در لندن ادامه داد ضمن اینکه از سابقه فعالیت در شبکه ماهواره‌ای MBC و کانال LBC برخوردار است.

وزیر اطلاع رسانی لبنان پیشتر به عنوان سفیر حسن نیت «محیط زیست» سازمان ملل برگزیده شده بود.

عصر امروز (جمعه) پس از ۱۳ ماه بن بست سیاسی، « میشل عون » رئیس جمهور لبنان لیست اعضای معرفی شده برای کابینه این کشور از سوی «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان را امضا کرد و بدین ترتیب کابینه جدید دولت لبنان با ۲۴ وزیر تشکیل شد.

نجیب میقاتی چهارم مرداد با کسب بیشترین آرای نمایندگان مجلس لبنان و تایید رئیس جمهوری، مأمور جدید تشکیل کابینه این کشور شد.

وی سیاستمدار و بازرگان ۶۷ ساله لبنانی است که در سال های گذشته از جمله از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ نیز سمت نخست وزیری لبنان را برعهده داشته است.

پیش از وی، «سعد حریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه انتخاب شده بود اما پس از هفت ماه، ۲۴ تیر امسال از این مسئولیت کناره گیری کرد.