چاپ 50 هزار میلیارد تومان پول

اقتصادنیوز: نرخ سود بین بانکی در ابتدای تابستان به سطح 18.12 درصد رسید. این رقم اکنون در کف 9 ماهه خود قرار داشته و احتمال کاهش آن در هفته های بعدی نیز وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود بین بانکی به کمترین حد خود از پاییز سال گذشته تاکنون رسیده است. پس از آنکه در سال گذشته این رقم در محدوده ای بالاتر از 20 درصد قرار گرفته بود، رفته رفته از شدت این نرخ کاسته شده و در ماه های اخیر روندی نزولی به خود گرفت.در ایران نرخ سود بین بانکی روی دیگر پایه پولی است وقتی نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش یابد نشانه ای از افزایش چاپ پول است از این رو کاهش این نرخ می تواند موجب افزایش تورم شود.

 

به نظر می رسد دو عامل موجب شده نرخ همچنان روندی نزولی داشته و در روز 10 تیر به کف 9 ماهه برخورد کند. نرخ سود بین بانکی در این موعد معادل با 18.12 درصد ثبت شده و چنانچه این روند ادامه پیدا کند می توان انتظار رکوردهای دیگری از این متغیر را در هفته های آتی داشت.

 

دو عامل کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی

 دلایل  کاهش نرخ سود  در بازار بین بانکی در دو محور قابل جمع بندی است:

 

نخست: کارشناسان اعتقاد دارند در سه ماه نخست هر سال وضعیت حساب جاری بانک ها در مقایسه با فصول دیگر مثبت است. در سه ماه نخست بانک با رصد شرایط و وضعیت کلی اقتصاد با احتیاط بیشتری وام می دهند. در سال جاری به دلیل تغییر دولت و مذاکرات احیای برجام این احتیاط مضاعف شده است. به همین دلیل ورود پول به بازار بین بانکی بیشتر شده است. 

 

عامل دوم: اتفاق مهم دیگر در این دوره  استقراض دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه گردان خزانه است. این استقراض که 4 درصد منابع عمومی بوده موجب شده نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان خلق اعتبار صورت گیرد. استفاده از تنخواه گردان همواره وجود داشته اما در پایان سال 1399 اتفاقی رخ داد که متفاوت از سال های قبل بود. در سنوات قبل دولت تنخواه دریافتی را به صورت نقدی تسویه می کرد و در آغازسال جدید اصل رقم و مابه التفاوت آن را بر اساس سقف بودجه عمومی از بانک مرکزی دریافت می کرد. در سال گذشته تسویه نقدی انجام نشد و دولت به جای تسویه نقدی ارزهای بلوکه شده و اوراق به بانک مرکزی تحویل داد. در واقع تسویه تنخواه 99 به صورت حسابداری انجام شد و پولی به صورت واقعی قبض نشد.

 

از سوی دیگر در دو مرحله اردیبهشت و خرداد امسال نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان چاپ پول صورت گرفت ورود این میزان پول به بانک ها تراز حساب جاری آنها را مثبت کرد. برای آنکه مقیاسی از عدد 50 هزار میلیارد تومان به دست آید کافی است توجه شود که حجم معاملات روزانه در بازار بین بانکی 70 هزار میلیارد تومان است.در واقع رقم تزریق شده 70 درصد حجم معاملات است. به همین دلیل ورودی بازار بین بانکی به یکباره افزایش یافته و نرخ سود در این بازار نزولی شده است.

 

کاهش نرخ سود بین بانکی در کشور موجب رشد معاملات پولی در بازار بین بانکی شده و در نتیجه از این سمت باعث خلق نقدینگی خواهد شد. این اتفاق تورم را افزایش داده و در سطح بالایی قرار خواهد داد. بنابراین می توان گفت این کاهش مستمر در نرخ سود بین بانکی می تواند به ضرر اوضاع اقتصادی کشور تمام شود.