چرا “اصل پنجاهم قانون اساسی” درباره حفظ و احیای محیط زیست به درستی اجرا نمی‌شود؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر لزوم بازنگری در قوانین محیط زیست گفت: باید مشخص شود که چرا اصل پنجاهم قانون اساسی که بر حفظ و احیای محیط زیست تأکید دارد و برای قانونگذاران در بدو نگارش قانون اساسی حائز اهمیت بوده، به‌درستی اجرا نمی‌شود.

علی بابایی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی به‌خصوص در شهرهای بزرگ کشورمان اظهار کرد: امروزه کلانشهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا، گرد و غبار و شهرهای کوچک و متوسط نیز با مشکل ریزگردها، آلودگی آب و خطر از بین رفتن محیط زیست طبیعی روبه‌رو هستند که برای رفع آنها باید اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه حفاظت از محیط زیست کمبود قانون نداریم، گفت: قوانین متعددی در حوزه مقابله با آلودگی هوا، مقابله با ریزگردها و نیز پسماندها داریم که این قوانین به خوبی اجرا نمی‌شود، معتقدم باید واکاوی اساسی در این زمینه صورت گیرد تا ببینیم اشکالات اساسی در حوزه اجرای قوانین محیط زیستی چیست و چرا این قوانین اجرا نمی‌شود؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، حل مشکلات زیست‌محیطی را نیازمند تعامل و هم‌افزایی میان تمامی بخش‌‌ها دانست و افزود: باید تمامی دستگاه‌ها و متولیان امر با همکاری یکدیگر نسبت به کاوش در قوانین حوزه محیط زیست اقدام کنند.

 

بابایی با تأکید بر اینکه قوانین محیط زیستی نیازمند بازنگری است، ادامه داد: باید مشخص شود که چرا اصل پنجاهم قانون اساسی که بر حفظ و احیای محیط زیست تأکید دارد و برای قانونگذاران در بدو نگارش قانون اساسی حائز اهمیت بوده، به درستی اجرا نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: دولت مکلف است 14 هزار میلیارد تومان برای حفظ محیط زیست تا پایان برنامه ششم توسعه اختصاص دهد که این رقم هنوز تخصیص نیافته است.