چرا “ترک فعل” زنگنه و آخوندی باید پیگرد قضایی شود؟

یک نماینده مجلس با اشاره به جزئیاتی از دلایل شکایت جمعی از نمایندگان مجلس از آخوندی و زنگنه گفت: ترک فعل‌ عباس آخوندی در زمان تصدی وزارت راه و شهرسازی و عدول از قانون موجب شد تا مردم امروز با بحران اجاره مسکن و قیمت‌های نجومی مسکن روبه‌رو باشند.

 

ابوالفضل ابوترابی؛ عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به دلایل شکایت نمایندگان مجلس از زنگنه وزیر نفت و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار کرد: عمده‌ترین و مهم‌ترین دلیل شکایت نمایندگان مجلس از آقایان زنگنه و آخوندی که بیش از 200 تن از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند، به دلیل “ترک فعل” بوده است.

وی افزود: متن شکایت از زنگنه و آخوندی تهیه شده است چرا که ترک فعل‌هایی که اینها در زمان تصدی مسئولیت‌شان انجام داده‌‌اند، جزو “حقوق عامه” است حتی طبق قانون نیاز به شکایت نمایندگان نیز ندارد و دادستان به‌عنوان مدعی‌العلموم باید رأسا ورود کند اما ما نیز به‌عنوان نمایندگان مجلس از این دو نفر به دلیل “ترک فعل” شکایت کردیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ماده 2 قانون مجازات اسلامی می‌‌گوید که “ترک فعل” جُرم محسوب می‌شود و برای آن نیز طبق قانون مجازات تعیین شده است که “کوتاهی در انجام وظایف قانونی”، “اتلاف منابع عمومی و خصوصی” و زیان و خسرانی که وارد می‌کنند، از مصادیق آثار ترک فعل است.

 

ابوترابی با تأکید بر اینکه طبق قانون باید سالانه یک میلیون مسکن ایجاد شود، گفت: ترک فعل‌ آقای آخوندی در زمان تصدی وزارت راه و شهرسازی و عدول از قانون موجب شد تا به واسطه آن خیل عظیمی از مردم بلاتکلیف بمانند و مردم امروز با بحران اجاره مسکن و قیمت‌های نجومی مسکن روبه‌رو شده‌اند.

وی یکی دیگر از مصادیق ترک‌فعل‌‌‌های آخوندی در زمان تصدی وزارت راه و شهرسازی را ایجاد نکردن سامانه مالیات بر خانه‌های خالی دانست و تصریح کرد: علی‌رغم تکلیف قانونی مجلس به دولت و وزارت تحت امر آقای آخوندی برای تشکیل سامانه مالیات بر خانه‌های خالی در سال 94، آقای آخوندی شش سال هیچ کاری در این حوزه برای ایجاد این سامانه انجام نداد که به معنای “ترک فعل” است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم با اشاره به شکایت نمایندگان مجلس از زنگنه وزیر نفت نیز گفت: علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی نفت، آقای زنگنه به صراحت اعلام می‌کرد که اعتقادی به ایجاد پالایشگاه ندارد؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز که ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کرده، در دولت قبل و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با پیشرفت 85 درصدی ساخته شده بود، در این دولت بعد از 4 سال، 15 درصد آن ساخته شد.

ابوترابی ادامه داد: فاز 4 ستاره خلیج‌ فارس را که قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) قصد ساخت آن را داشت، آقای زنگنه با ساخت آن مقابله کرد زیرا ایشان اصلاً اعتقادی به توسعه و تولید پالایشگاه فرآوده‌‌های نفتی در داخل کشور نداشته و ندارد که همین تفکر امروز ما را در شرایط تحریم با بحران مواجه کرده است زیرا به راحتی نفت خام کشور قابل رصد، کنترل و نیز قابل تحریم است؛ این هم یک “ترک فعل” بزرگ در حوزه مدیریتی آقای زنگنه است.

وی با تأکید بر اینکه آثار و تبعات ترک فعل‌های بزرگ تا مدت‌‌‌ها در کشور باقی می‌ماند و حتی پس از مدتی خودش را نشان می‌دهد، متذکر شد: چنین ترک‌فعل‌هایی مثل بهمن بزرگ بعد از مدتی کشور را دچار بحران می‌کند، اقشار مستضعف، در حوزه مسکن به دلیل نبود برنامه‌ریزی، دچار بحران می‌شوند و با تنگ شدن معیشت نیز کفِ خیابان می‌آیند، این همان مسیری است که دشمن طراحی کرده تا کشور را به بحران بکشاند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: پیگیری‌های حقوقی برای شکایت از زنگنه و آخوندی انجام شده و این نامه را تقدیم آیت‌الله رئیسی رئیس قوه‌قضائیه کرده‌ایم؛ انشاء‌الله روند قضایی آن به سرعت طی خواهد شد.