چند نکته مهم حقوقی

با نکات جالب حقوقی که ممکن است در زندگی روزمره شما اتفاق بیفتد، در این مطلب وب گردی آشنا شوید.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا وسیما؛ با چند نکته جالب حقوقی که ممکن است ندانید و در زندگی روزمره شما اتفاق افتاده باشد در اين مطلب آشنا مي شويد.
چند نکته مهم حقوقی

– آیا می‌دانید که هیچ کس نمی‌تواند تمامی اموالش را وصیت کند، که از میان وراثش فقط به یک نفر برسد؟
در قانون مدنی، در ماده ۸۴۳ ذکر نموده، وصیت زیاده بر ثلث ترک نافذ نیست. مگر به اجازه وراث و اگر بعضی از ورثه اجازه دهد، فقط نسبت به سهم او نافذ است

آیا میدانید که همه افراد می‌توانند اموالشان را تا قبل از مرگ مورد استفاده قرار دهند و در عین حال هنگام زنده بودن همان اموال را به شخصی انتقال دهند. (البته انتقال از نظر قانون فقط خرید و فروش نیست، بلکه شامل صلح و موارد دیگری از قرارداد‌ها هم می‌شود)

به هر حال سخن از این است، که هر کس ممکن است از روی لطف بخواهد اموالش را فقط به یک شخص بخصوصی قبل از مرگش انتقال دهد، ولی از اینکه به وی اعتماد ندارد که ممکن است در زمان حیات، شخص انتقال گیرنده او را از استفاده‌ی اموالش محروم و خارج کند، منصرف می‌شود.

آیا می‌دانید مالکان در چه صورتی می‌توانند فوراٌ ملک خود را که درتصرف مستأجر است، تخلیه نمایند؟
غیر رسمی (یعنی در دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم نشده باشد) حال این قرار داد توسط موجر و مستاجر روی یک برگ کاغذ تنظیم شده باشد یا توسط دفاتر آژانس املاک (بنگاه‌های املاک) تنظیم شده باشد، در این صورت فرقی نمی‌کند، اما حتماً باید در انتها‌ی آن علاوه بر موجر و مستاجر دو نفر شاهد هم آن را امضا کرده باشد.
در این صورت موجر می‌تواند در عریضه خود (دادخواست به شورای حل اختلاف) محل وقوع ملک مراجعه کند و خواسته‌ی خود را دستور تخلیه بنویسید نه حکم تخلیه و پس از بررسی این مرجع قضایی دستور تخلیه ملک صادر می‌شود

آیا میدانید در معاملات سکوت علامت رضا نیست؟

در میان عوام این مطلب چنین شده که سکوت عامت رضایت است حال انکه قانون مدنی در ماده ۲۴۸ چنین بیان کرده است:
سکوت مالک ولو با حضور در مجلس عقد (محلی که قرارداد تنظیم می‌شود)، اجازه محسوب نمی‌شود.

آیا میدانید در معاملات، معامله فضولی هم وجود دارد؟

در قوانین مدنی هر معامله‌ای که برای خود شخص مالک نباشد و یا به عنوان، ولی (سرپرست اولاد مانند پدر یا پدر پزرگ) معامله نکند و به عنوان وکیل شخص هم نباشد و یا وصی اوهم نباشد فضولی است

آیا می‌دانید برخی از جرایم مالی فقط منجر به مجازات می‌شود؟

در جرایم مالی مانند چک و خیانت در امانت، زمانیکه رای محکومیت مجرم منجر به اجرای حکم می‌شود شاکی به حقوق مالی از دست رفته خود نایل نمی‌شود و نتیجه دعاوی کیفری چک و خیانت در امانت فقط مجازات است و شاکی که زیان دیده است برای نیل به تحصیل مال از دست رفته اش باید علاوه بر دعاوی کیفری مبادرت به اقامه دعوای حقوقی (مطالبه حق مالی از دست رفته اش) بنماید.

آیا میدانید نوزاد به محض متولد شدن فقط یک گریه کند و بمیرد به او ارث تعلق میگیرد؟

قانون مدنی در ماده ۸۷۵ چنین گفته است” شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد، در صورتی ارث میبرد که نطفه او حین الموت منعقد بوده و زنده هم متولد بوده و زنده هم متولد شود، اگر چه فوراٌ یس از مرگ بمیرد”.

آیا می‌دانید که به محض جاری شدن صیغه عقد مابین زوجین، شوهر مکلف به پرداخت نفقه به زوج می‌باشد؟

بر طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی همین که نکاح بطور صحت واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود.

تکلیف به دادن مهر و نفقه از تاریخ نکاح شروع می‌شود، هر چند که در اثر عواملی، مانند نشوز یا طلاق پیش از نزدیکی، تمام یا بخشی از آن تکالیف از بین برود.

ضرورتی ندارد که ایجاد حقوق و تکالیف زناشویی موضوع قصدانشا قرار گیرد یا دو طرف به آن توجه داشته باشند و حتی تراضی برخلاف ایجاد آن نافذ نیست، مگر اینکه خود قانون اجازه داده باشد.