چگونگی تشخیص لینک جعلی بانک!

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی گفت: برای تفکیک درگاه بانکی اصلی و جعلی یکی از بهترین راهکارها این است که لینک‌هایی که ما را مستقیم متصل می‌کند بشناسیم و خود سعی کنیم در نوار آدرس بالای صفحه آدرس لینک بانک را وارد کنیم.

سرهنگ علی محمدپور در گفت‌وگویی اظهار کرد: در بحث رایج‌ترین کلاهبرداری‌ها یک شیوه کلاهبرداری داریم که متاسفانه پرونده واصله هم زیاد داشتیم و آن، کلاهبرداری با پیامک جعلی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی بوده است.

وی ادامه داد: عمدتا در این شیوه کلاهبرداران پیامکی را به سیم کارت هم استانی‌ها ارسال می‌کنند و اعلام می‌کنند با توجه به اینکه ابلاغیه قضایی برای شما آمده آدرس لینکی نیز در پیامک قیدمی‌شود که به این لینک مراجعه کنید و به محض اینکه هم استانی‌ها به این لینک اتصال پیدا می‌کنند با توجه به اینکه درگاه بانکی جعلی است، متاسفانه کل حساب و کارت بانکی فرد خالی می‌شود چراکه در این درگاه بانکی جعلی تمامی اطلاعات کارت در اختیار مجرم قرار می‌گیرد و او در فرصت‌هایی که برایش بوجود می‌آید می‌تواند کل حساب را خالی کند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد جرائم سایبری استان را بحث کلاهبرداری‌ها و برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز دربرمی‌گیرند.

محمدپور ادامه داد: برای تفکیک درگاه بانکی اصلی و جعلی یکی از بهترین راهکارها این است که لینک‌هایی که ما را مستقیم متصل می‌کند بشناسیم و خود سعی کنیم در نوار آدرس بالای صفحه آدرس لینک بانک را وارد کنیم و از همه مهم تر این صفحه کلید مجازی که قرار است اطلاعات را وارد کند با هر بار تازه سازی باید جای اعداد و ارقام تغییر پیدا کند و عبارت امنیتی که در انتها قرار دارد باید تغییر پیدا کند.

وی افزود: از همه مهم‌تر در نوار بالای صفحه هم که آدرس بانک وجود دارد باید حتما به دامنه shaparak.ir ختم شود؛ اگر به این شکل نباشد می‌تواند این درگاه بانکی جعلی باشد و متاسفانه افراد را گرفتار کند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: به هم استانی‌ها توصیه می‌کنیم که با توجه به اینکه ما از هفته ناجای امسال مرکز فوریت‌های سایبری را در سطح استان راه اندازی کردیم که کارشناسان ما در مجموعه پلیس فتا بصورت ۲۴ ساعته پاسخگو هستند با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند و راهنمایی شوند.

وی افزود: اگر افراد مورد کلاهبرداری هم قرار گرفتند بلافاصله تماس بگیرند که هماهنگی‌های قضایی صورت گیرد و حساب فرد مجرم مسدود شود که ما حداقل بتوانیم بخشی از مبالغ را به حساب فرد مال باخته برگردانیم.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی اظهار کرد: پل‌های ارتباطی دیگری هم که وجود دارد که شماره ۱۹۷ است که در بحث انتقادات و پیشنهادات و یا تقدیر از مجموعه پلیس مردم می‌توانند تماس بگیرند.

محمدپور تصریح کرد: اگر قرار باشد پنج جرم اول جرائم سایبری استان را معرفی کنیم؛ جرم اول بحث کلاهبرداری رایانه‌ای است که ۵۳ درصد مجموع جرایم سایبری استان را در ۱۰ ماهه امسال به خود اختصاص داده؛ جرم دوم بحث برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب هم استانی‌ها است که نزدیک به ۱۷ درصد است که در نهایت نزدیک به ۷۰ درصد از مجموع جرایم سایبری فقط بحث‌های جرائم مالی سایبری است.

وی یادآور شد: جرم سوم هتک حیثیت و نشر اکاذیب و جرم چهارم بحث مزاحمت اینترنتی و تهدید و اخاذی است که عمدتا قربانیان این دسته از جرائم، بانوان هستند.

محمدپور اظهار کرد: جرم پنجم هم جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سامانه است که به آن هک سامانه‌ها می‌گوییم؛ شبکه‌های اجتماعی مورد هک قرار می‌گیرد و از طریق شبکه‌های اجتماعی فرد برای مخاطبینش یکسری پیام‌ها ارسال می‌شود و اخاذی و کلاهبرداری به این شکل است.

وی تصریح کرد: راهکاری که در این حوزه می‌توانیم ارائه دهیم این است که هم استانی‌ها دقت کنند و اگر پیامی از سوی شبکه‌های اجتماعی فرد آشنا و یا اقوام برایشان ارسال شد، قبل از واریز وجه یک تماس تلفنی داشته باشند و مطمئن شوند که شبکه اجتماعی آنها مورد هک قرار نگرفته باشد.