کارمندان مبتلا ب کرونا از چه حقوقی برخوردارند؟

عطف به اینکه در صورت ابتلای کارمندان به کرونا دست‌کم حدود دو هفته باید در قرنطینه سپری کنند، دفتر وکالت آنا در این شماره به حقوق کارمندان در ایام قرنطینه پرداخته است.
کارمندان مبتلا به کرونا از چه حقوقی برخوردارند؟

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، با پایان یافتن تعطیلات نوروز ۹۹ ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا از اعمال محدودیت‌هایی برای رفت و آمد افراد خبر داد. بر این اساس سازمان اداری و استخدامی طی بخشنامه‌ای گفت که کارکنان دولت به صورت نوبت‌بندی و یک سوم در محل کار حاضر شوند و مابقی به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند یا از مرخصی استفاده کنند. البته این مرخصی جزو استحقاقی سالیانه محسوب نمی‌شود.

در حقیقت سازمان اداری و استخدامی ١٩ فروردین ماه در بخشنامه مذکور موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرد که از ٢٣ فروردین ماه کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند ضمن رعایت پروتکل بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در خصوص کارکنان، محیط اداری و ارباب رجوع و تجمعات اداری، تمام خدمات عمومی و ضروری دستگاه را با حضور دو سوم کارکنان ارائه و تا یک سوم کارکنان را از طریق دورکاری یا اعطای مرخصی به صورت نوبت‌بندی از حضور در محل کار معاف کنند.

همچنین در این بخشنامه اعلام شد که ساعت کار روزانه کارکنان دستگاه‌های اجرایی در تهران و استان‌ها از ساعت ۷ تا ۱۴ خواهد بود.

مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان اداری و استخدامی در مورد نحوه حضور کارمندان در ادارات در صورتی منتشر شد که در آنها به حقوق کارمندان مبتلا به کرونا اشاره‌ای نشده است. البته طبق مفاد ۲۱ الی ۲۳ آئین نامه مرخصی‌ها «مستخدمی که بیمار شده و بیماری مانع خدمت وی باشد باید مراتب را در کوتاهترین مدت به واحد متبوع خبر دهد و استعلاجی را در اولین روز مراجعه و در موارد ۱۰روز و بیشتر در پایان روز دهم ارائه کند.» همچنین حسب مفاد ماده ۲۲ و تبصره‌های آن پزشک معتمد دستگاه یا سازمان‌های منطقه‌ای بهداشت، صلاحیت تأیید و یا عدم تأیید مرخصی استعلاجی را دارند.

علاوه بر این مطابق مفاد تبصره ۲ ماده ۸۴ قانون مدیریت خدمات کشوری «کارمندان دستگاه‌های اجرائی طبق گواهی و تأیید پزشک معتمد حداکثر از چهار ماه مرخصی استعلاجی در سال استفاده خواهند کرد.»

البته بیماری‌های صعب‌العلاج به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محدودیت زمانی مذکور مستثنی است و مقررات مربوط در آئین نامه این فصل پیش‌بینی می‌شود.

موارد مذکور در مورد شرایط کاری در ایام کرونایی و مرخصی کارمندان در شرایطی مطرح می‌شود که بنا به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، کارگران مثل کارمندان دولت نیستند که حقوق سر برج داشته و از مزایای دولتی برخوردار باشند، معیشت آن‌ها وابسته به کار و درآمد آنها است و ترجیح می‌دهند حتی در شرایط بد کرونایی تعطیل نشوند و به کار ادامه بدهند.

فتح‌الله بیات گفت: در برخی از واحدها برای مقابله با کرونا، کارگران را به مرخصی‌های اجباری می‌فرستند بدون آنکه حقوق این ایام به آنها داده شود، از این رو با توجه به آنکه معیشت کارگران وابسته به کار و درآمد آن‌ها است، ترجیح می‌دهند کرونا بگیرند اما کارشان را از دست ندهند.