کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت

پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان از روند قیمتی ارز در بازار کاهشی است و می‌گوید اگر چندعامل پایدار باشد، شیب نزولی نرخ دلار ادامه‌دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، دلار در حالی وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شده که این نرخ تا قبل از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به قله ۶۱ هزار تومان هم رسید؛ اما با آغاز به کار مرکز مبادله ایران و همچنین مجوز شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای افزایش اختیارات بانک مرکزی و از سوی دیگر بخشنامه‌هایی برای بازتر شدن دست صرافی‌ها در معاملات ارزی، روند کاهشی نرخ ارز شروع شد و در این لحظه به رقم ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که نرخ دلار توافقی در صرافی‌ها نیز کاهش یافته و با نرخ حدود ۴۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و نرخ این اسکناس آمریکایی در مرکز مبادله ایران هم ۴۲ هزار و ۴۰۰ کشف قیمت شده است.

در این باره، کامران سلطانی‌زاده؛ دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌مرکزی ارز را در کانال ۴۷ هزار تومان به صرافی‌ها می‌فروشد، تاکید کرد: اگر براساس قول بانک مرکزی در فروش ارز نیمایی پتروشمی به صرافی‌ها گشایشی شود شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار نیز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: همچنین اگر شیب نرخ فروش ارز به صرافی‌ها متناسب با کاهش بازار باشد و عرضه اسکناس حجم خوبی را پوشش دهد نیز به طور قطع کاهش نرخ‌ها در بازار ارز ادامه خواهد داشت.

سلطانی‌زاده با اشاره به عوامل اصلی کاهش نرخ ارز در بازار و صرافی‌ها، گفت: آغاز فعالیت سراسری شبکه صرافی‌های مجاز تحت نظر بانک مرکزی در چرخه عرضه و تقاضای ارز در سراسر کشور مهم‌ترین عاملی است که در روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی مبنی بر امکان فروش ارز پتروشیمی‌ها به صرافی‌های خصوصی از عوامل مهمی است که در روزهای اخیر نرخ ارز را کاهشی کرد.