کاهش نرخ سود بانکی تصمیم اشتباهی است/تولید کاهش خواهد یافت!

عضو سابق هیات مدیره بانک اقتصادنوین پیش‌بینی کرد که برنامه کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی که نرخ تورم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است، قطعا با شکست مواجه می‌شود.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها در چارچوب اجرای مصوبه قدیمی پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یکساله همه بانک‌ها از یکم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در سطح ۱۵درصد قرار گرفته است.

“اصغر پورمتین” در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین افزود: با توجه به نرخ تورم درکشور، کاهش سود بانکی منجر به کاهش تمایل مردم در سرمایه گذاری در بانک ها می شود و از طرفی دیگر، هزینه های جاری بانک ها هر ساله افزایش پیدا می کند؛ از این رو این تصمیم گیری کاملا اشتباه است.

وی گفت: در حال حاضر که بازده بازار سرمایه نزدیک به 60 درصد است و بازار مسکن و اتومبیل هم بازده بالایی دارد، دیگر کسی مایل به سپرده گذاری در بانک و دریافت سود 10 تا 15 درصدی نیست.

عضوسابق هیات مدیره بانک اقتصاد نوین تصدیق کرد: با خارج شدن سپرده های مردم از بانک ها، بانک ها دیگر قادر به پاسخگویی به بنگاه های اقتصادی نخواهند بود بنابراین تولید،کاهش می یابد.

پورمتین ضمن بیان این که “بانک ها برای هرمنطقه به صورت جداگانه باید سود شناوری در نظر بگیرند” اضافه کرد: درتهران بازده تسهیلات به مراتب بالاتر از مناطق محروم است به همین دلیل نباید نرخ سود پولی که در تهران جذب می شود با نرخ سود پولی که در منطقه دیگری جذب می شود یکسان باشد.