کاهش ۸۵ درصدی فیشینگ با رمزپویا

طبق اعلام مدیرعامل شبکه شاپرک سهم اسکناس و مسکوک به کل پول از ۲.۶ درصد با کاهش ۰.۸ درصدی به ۱.۷ درصد رسید.

به گزارش زنهار از رسانه مرجع بانک مرکزی و بانک‌ها، کاظم دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک در گفت و گویی به بررسی آخرین تحولات سیستم پرداخت الکترونیکی کشور پرداخت.
مدیرعامل شرکت شاپرک: سهم اسکناس و مسکوک به کل پول از ۲.۶ درصد به ۱.۷ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که شبکه پرداخت توانسته مردم را از تبادل پول نقد بی نیاز کند. ما شاهد باشیم که مردم نیازی به پول نقد کمتری داشته باشند.

کاهش استفاده از اسکناس، ثمره پرداخت های موبایلی است؟
مدیرعامل شرکت شاپرک: از سال‌ها قبل در خصوص پرداخت‌هایی که مبتنی بر کارت در داخل موبایل است، برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شد و خوشبختانه با تلاشی که مجموعه‌های بانک مرکزی و شرکت‌های زیرمجموعه شاپرک داشتند، طرحی تحت عنوان “کهربا” عملیاتی شد؛  مراحل نهایی استقرار این سیستم و توسعه ظرفیت شرکت‌های پرداخت در حال پیگیری است.

استفاده از پرداخت های آنلاین خطر فیشینگ را به دنبال داشته، آمارهای شما نشانگر چه حدودی از امنیت شبکه پرداخت است؟
مدیرعامل شرکت شاپرک: در سال‌های گذشته و در هر سال، چند ده هزار از این صفحات فیشینگ قبل از اینکه بخواهند اقدامی انجام دهند، توسط واحد امنیت شاپرک شناسایی و مسدود می‌شوند و طبیعتا با ورود رمزپویا و دادن اطلاعات مربوط به پذیرنده و مبلغی که در هر تراکنش داریم، شاهد کاهش فیشینگ در این حوزه هستیم.

در ابتدای شروع به کارگیری رمزدوم پویا، تا ۸۵ درصد کاهش جرائم در این حوزه را داشتیم. طبیعتا نامه‌های مراجع قضایی به شاپرک منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ای در این حوزه بود.  باید توجه داشت که هر روز مدل‌های جدیدی از تخلف در حال شکل‌گیری است و آگاهی رسانی به مردم در این حوزه نقش مهمی دارد، هنوز راه زیادی تا رسیدن به سطح مطلوب وجود دارد و با همراهی پلیس به عنوان ضابط قضایی و قوه قضاییه انشالله شاهد کمتر شدن تخلفات در این حوزه باشیم.