یک قدم تا دریافت مالیات از عایدی سرمایه| همه تراکنش های مشکوک مشمول مالیات می شوند

با آنکه قرار است از معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو مالیات اخذ شود اما کارشناسان می گویند؛ دولت قصد دارد با ادغام این معاملات طرح مالیات ستانی را در قالب عایدی سرمایه اجرا کند.

بازار گروه بانک و بیمه: هرچند سالهاست اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مطرح است اما سازمان امور مالیاتی اکنون عزم خود را برای دریافت مالیات از انجام هر گونه معامله ای را جزم کرده است و درصدد است تا از طریق رصد تراکنش های بانکی در این مسیر گام بردارد. اقدامی که اغلب کشورهای دنیا برای جلوگیری از فرار مالیات و کسب درآمد دولت از این طریق وارد عمل شده اند ولی ایران تاکنون خیلی با جدیت به این موضوع ورود نکرده است و بعضا موردی و جزیره ای در زمینه کار می کند.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه تایید کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را اخذ کرده است، این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است، با این وجود چنانچه چنین طرحی در مجلس مصوب شود، قانون مالیات برعایدی سرمایه در کشور نیز شکل اجرایی به خود خواهد گرفت

معامله طلا، ملک، ارز و خودرو شامل مالیات می‌شود

دولت اکنون شرایط را طوری دیگر دیده و در تلاش است تا با بررسی تراکنش های بانکی در مسیر قانون اقدامات خود را برای دریافت مالیات از انجام هرگونه تجارت و کسب و کاری عملیاتی کند. آنطور که اخیرا رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور اعلام کرده است؛ ” معامله طلا، ملک، ارز و خودرو شامل مالیات می‌شود”. البته به گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی طرح مالیات بر عایدی سرمایه تایید کمیسیون اقتصادی مجلس را اخذ کرده و این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است با این وجود چنانچه چنین طرحی در مجلس مصوب شود، قانون مالیات برعایدی سرمایه در کشور شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

به گفته کارشناس امور مالیاتی یکی از کارکردهای مهم عملیاتی شدن چنین طرحی جمع شدن بساط دلالی و درآمد حاصل از آن در معاملات است. آنگونه که درآمد حاصل از دلالی و سوداگری از صرفه می افتد و مهم‌ترین ویژگی آن این است که به این واسطه دلالان و سوداگران کمتر انگیزه خرید و فروش کالاهای سرمایه‌ای و دارایی سرمایه‌ای مانند مسکن، خودرو، ارز، سکه و دلار را خواهند داشت.

البته قرار بود که مالیات ستانی از خانه های خالی و خودروهای لوکس به عنوان پایه های مالیاتی جدید انجام شود اما دولت در این زمینه تاکنون اقدام خاصی را انجام نداده است. حال با رسانه ای شدن دریافت مالیات از عایدی سرمایه گویا دولت قصد دارد همه معاملات و یا اقداماتی که نشان از عایدی سرمایه دارد را از طریق انجام تراکنش های بانکی و یا بررسی اسناد مشمول مالیات کند.

دولت اکنون قصد دارد انجام هرگونه معاملاتی را با دقت و از طریق رصد تراکنش های بانکی بررسی کند تا با این شیوه و در راستای عدالت اقدام به دریافت مالیات از سری تراکنش های مشکوک با رقم بالا نماید، چنین رویکردی مشخص خواهد کرد که منشاء پولی که به حساب شخص واریز شده است حاصل چه فعالیتی بوده است

رصد حسابهای بانکی برای اخذ مالیات از تراکنش های مشکوک

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با «بازار» درباره حرکت سازمان امور مالیاتی کشور در اخذ مالیات بر عایدی سرمایه گفت: دولت برای اداره امور کشور نیازمند منابع مالی است که بخش مهمی از این منابع را از طریق مالیات بر فعالیت بنگاههای اقتصادی، کسب و کارها و درآمد کارگران و کارمندان و… دریافت می کند. این اقدام که از دیر باز متداول و معمول بوده است اما خیلی از فعالیت ها در قالب اقتصاد زیر زمینی انجام می شود که به دلیل نبود اسناد و یا ترفند، رد گم کنی مالیاتی به دولت نمی پردازند. در چنین شرایطی دولت و در ذیل آن سازمان امور مالیاتی به همراه بانک مرکزی هم اکنون از طریق رصد تراکنش های بانکی بدنبال شناسایی این سری افراد هستند. اقدامی که با خاموش شدن دستگاههای کارتخوانی که صاحبان آنها خود را به سازمان امور مالیاتی متصل نکرده بودن در ماه گذشته کلید خورد.

وی با بیان اینکه دولت اکنون قصد دارد انجام هرگونه معاملاتی را با دقت و از طریق رصد تراکنش های بانکی بررسی کند تا با این شیوه و در راستای عدالت اقدام به دریافت مالیات از سری تراکنش های مشکوک با رقم بالا نماید، اظهارداشت: چنین رویکردی مشخص خواهد کرد که منشاء پولی که به حساب شخص واریز شده است حاصل چه فعالیتی بوده که در صورت اعتراض صاحب حساب، وی برای اثبات دلیل واریزی پول باید مدرک ارائه کند که این پول در ازای انجام چه کار یا فعالیتی بوده است.

بنابراین شفاف سازی درآمدها از طریق رصد تراکنش های بانکی مشکوک اقدامی درست و به جا برای جلوگیری از فرار مالیاتی و انجام تکلیفی است که همه باید قبول کنند هر کسی باید به سهم و توان خود دولت را با پرداخت مالیات همراهی کند.

به لحاظ آماری حجم تبادلات پول و گردش بالای حساب در بخش هایی چون مسکن، طلا، ملک، خودرو و ارز بسیار بالاتر از سایر بازارهای سرمایه گذاری و کسب و کارهاست اما سهم مالیاتی که در این بخش ها اخذ می شود متناسب با سرمایه درگردشی که در چنین حوزه هایی به چشم می خورد اندک است، چرا که بیشترین تراکنش ها با رقم بالا در این بازارها دیده می شود

حجم تبادلات پول در بخش ارز، مسکن، خودرو و طلا بالا و سهم پرداخت مالیاتی در این بازارها بسیار کم

غیبی پور در خصوص اقدام سازمان امورمالیاتی کشور برای دریافت مالیات از عایدی سرمایه گفت: به لحاظ آماری حجم تبادلات پول و گردش بالای حساب در بخش هایی چون مسکن، طلا، ملک، خودرو و ارز بسیار بالاتر از سایر بازارهای سرمایه گذاری و کسب و کارهاست اما سهم مالیاتی که در این بخش ها اخذ می شود متناسب با سرمایه درگردشی که در چنین حوزه هایی به چشم می خورد اندک است، چرا که بیشترین تراکنش ها با رقم بالا در این بازارها دیده می شود. در چنین شرایطی است که سازمان امور مالیاتی کشور با همراهی بانک مرکزی قصد دارد طرح مالیات ستانی را در قالب عایدی سرمایه به خوبی اجرا کند. اقدامی که هم به نفع اقتصاد خواهد بود و هم اینکه متمکنین و معامله گران را در انجام فعالیتهای اقتصادی و تجاری و…مجبور به پرداخت سهم مالیات به دولت در ازای معاملاتی که انجام می دهند می نماید.

این کارشناس حوزه مالیات خاطرنشان کرد: البته این اقدام طوری است که از افزایش سرمایه ای که تورم آن خارج شده است مالیات ستنانی می شود به طور مثال در زمان خرید طلا یا خودرو، ارز یا ملک بایستی آن معامله به ثبت برسد اما در ایران متاسفانه توجه آنچنانی به ثبت معاملات در بازار نمی شود. با این وجود الزام به ثبت معاملات برای شناسایی کارشناسان مالیاتی ضروری است و از طرفی هر گونه خریدی که ثبت رسمی نداشته باشد خارج از اعتبار بوده در چنین شرایطی است که الزام به ثبت هرمعامله ای در بازار باید مدنظر فروشنده و خریدار قرار گیرد تا مشکلی در آینده تهدید کننده چنین معاملاتی نشود.

مطابق قانون باید از خانه های خالی مالیات اخذ شود و یا خودروهای گرانقیمت مشمول پرداخت مالیات شوند ولی تا کنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. البته به نظر می رسد دولت قصد دارد با ادغام چنین بازارهای معاملاتی آنها را در قالب پرداخت مالیات از عایده سرمایه بگنجاند

پرداخت مالیات با مالیات ستانی عایدی ب سرمایه یک کاسه می شود!

وی افزود: طبق ماده ۷۷ قانون بندخ تبصره ۶، خانه های خالی ساخته شده، انجام معاملات خودروهای لوکس و گران مشمول پرداخت مالیات خواهند شد اما از آنجایی که اکنون مطابق قانون باید از خانه های خالی مالیات اخذ شود و یا خودروهای گرانقیمت مشمول پرداخت مالیات شوند ولی تا کنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است. البته به نظر می رسد دولت قصد دارد با ادغام چنین بازارهای معاملاتی آنها را در قالب پرداخت مالیات از عایده سرمایه بگنجاند که البته همه سازمانها، دستگاهها و ارگانها باید در این زمینه هماهنگ و از حیث زیرساختی و … در مجموع با هم لینگ باشند.

بنا به این گزارش، بحث مالیات ستانی در دولت سیزدهم داغ است. توجه به موضوع مهمی که بخش عمده ای از مردم و فعالان اقتصادی در فعالیت های خود بدون اینکه دولت را در پرداخت مالیات همراهی کنند حتی بانی مشکل در اقتصاد نیز خواهند داشت. در چنین شرایطی است که دولت بایستی از جهات مختلف برای شناسایی این سری افراد آستین بالا بزند. البته سازمان امور مالیاتی کشور با همراهی بانک مرکزی تمام تراکنش های بانکی مشکوک را رصد می کند اما اکنون که قرار است مالیات از عایدی سرمایه گرفته شود. گویا مالیات ستانی از خودرو های لوکس گرانقیمت و خانه های خالی نیز قرار است در این طرح گنجانیده شود.

به گفته کارشناسان این قانون شامل املاک تجاری و مسکونی، کلیه وسایل نقلیه که امکان شماره‌گذاری دارند، ارز و انواع فلزات گران قیمت می‌شود. از طرفی چون بیشتر املاک و دارایی‌هایی که مورد نقل و انتقال قرار می‌گیرند توسط قشر پردرآمد انجام می‌شود، به همین دلیل اجرای این طرح عدالت مالیاتی را در پی خواهد داشت؛ یعنی به بازتولید درآمد بین اقشار مختلف جامعه کمک خواهد کرد. همچنین از آنجایی که این اطلاعات در قالب سامانه‌ای ثبت می‌شود، از جهت اطلاعاتی هم می‌تواند به کشور کمک کند.