۹۰ درصد چک‌ها در خردادماه وصول شد

تهران- ایرنا- بررسی داده‌های بانک‌ مرکزی حاکی از این است که از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک صادرشده در خردادماه حدود ۹۰.۵ درصد وصول شده است.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین داده‌های بانک مرکزی که مربوط به وضعیت چک‌های مبادله شده در خردادماه در کل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود سه هزار و ۴۲۴ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۷ درصد و از نظر مبلغ ۲۴.۹ درصد افزایش داشته  است.

استان تهران با حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزش یک هزار و ۷۷۱ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم چک‌های مبادله شده را دارد و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی در مرتبه بعد قرار دارد.

رشد ۸.۱ درصدی چک‌های وصولی در خردادماه

براساس داده‌های بانک مرکزی در خردادماه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک به ارزش سه هزار و ۵۰ هزار میلیارد ریال وصول شد. تعداد چک‌های وصولی در خردادماه نسبت به ماه قبل ۸.۱ درصد رشد داشت.

همچنین در دوره مذکور ۹۰.۵ درصد کل چک‌های مبادله شده وصول شده است. در اردیبهشت ماه امسال ۹۰.۲ درصد چک‌های مبادله شده وصول شد.

در خردادماه امسال در استان تهران حدود دو میلیون فقره چک به ارزش بیش از یک هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد ۹۱.۳ درصد چک‌های صادر شده وصول شد.

در ماه مذکور در بین استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان‌های گیلان ۹۳.۳ درصد، خوزستان ۹۱.۹ درصد و البرز ۹۱.۶ درصد اختصاص یافته است.

۳۷۴ هزار میلیارد ریال چک در خردادماه وصول نشد

در خردادماه امسال بیش از ۶۴۰ هزار فقره چک به ارزش ۳۷۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

تعداد چک‌های برگشت در خردادماه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۴.۶ درصد و از حیث مبلغ ۹.۵ درصد افزایش یافته است.

در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹.۵ درصد و ۱۰.۹ درصد برگشت داده شده است.

استان‌های خراسان شمالی با ۱۳.۳ درصد، کهگیلویه و بوریر احمد با ۱۲.۵ درصد و لرستان با ۱۲.۴ درصد بالاترین تعداد چک‌های برگشتی در خردادماه را داشتند.

مهمترین علت برگشت چک‌ها در خرداد ماه چیست؟

براساس آمار بانک مرکزی مهمترین علت وصول نشدن چک‌های مبادله‌ای در خردادماه کسری موجودی بوده است.

در دوره مذکور ۶۲۱ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۶۱ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.

استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، زنجان، گلستان بالاترین سهم چک‌های برگشت به دلیل فقدان موجودی در خردادماه را داشتند.

۹۰ درصد چک‌ها در خردادماه وصول شد

۹۰ درصد چک‌ها در خردادماه وصول شد