بزرگ‌ترین بانک آمریکا هم با ارز دیجیتال فیس بوک مخالفت کرد

رئیس بانک ” جی پی مورگان” آمریکا گفت لیبرا ایده خیال‌پردازانه ای است که هرگز محقق نخواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سرنوشت ارز دیجیتالی فیس بوک بیش از هر زمان دیگری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته تا جایی که در تازه ترین واکنش به آن، جیمی دیمون، رئیس بانک ” جی پی مورگان” آمریکا نیز آن را رویایی خیال پردازنده خوانده است که هرگز محقق نخواهد شد.

پیش‌تر نشریه ” وال استریت ژورنال” به نقل از منابع آگاه در داخل بزرگ ترین بانک آمریکایی گزارش داده بود که جی پی مورگان درخواست فیس بوک برای پیوستن به پروژه لیبرا را رد کرده است. نگرانی از امکان استفاده از لیبرا در فعالیت های غیرقانونی و پولشویی، اصلی‌ترین دلیل جی پی مورگان برای رد درخواست همکاری فیس بوک بوده است.

دیمون پیش تر نیز با راه اندازی عجولانه ارزهای دیجیتالی مخالفت کرده و حتی در سال ۲۰۱۷ بیت کوین را یک پروژه متقلبانه خوانده بود. بانک جی پی مورگان در ماه فوریه امسال از ارز دیجیتالی خود به نام ” جی پی مورگان کوین” رونمایی کرد که تنها برای استفاده در شبکه پرداخت داخلی این بانک طراحی و توسعه داده شده است.

تلاش فیس بوک برای راه اندازی یک ارز دیجیتالی جهانی در روزهای اخیر با مخالبفت های سرسختانه ای از نقاط مختلف جهان مواجه شده است. هفته گذشته برخی از اصلی‌ترین شرکای فیس بوک در راه اندازی لیبرا نظیر ” ویزا”، ” مستر کارد”، ” پی پال” و ” ای بی” اعلام کرد از پروژه راه اندازی لیبرا خارج خواهند شد.

برخی از دولتمردان آمریکایی نیز اخیرا به دلیل نگرانی‌های مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم علیه لیبرا موضع گرفته اند. دیوید مارکوس، از مدیران ارشد اجرایی پروژه لیبرا هفته گذشته گفته بود تاکنون بیش از ۱۰۰ بانک و نهاد مالی از سراسر جهان نسبت به امکان نظارت پذیری ارز لیبرا ابراز نگرانی کرده اند. وی با بیان این‌که لیبرا برای راه اندازی نیازی به بانک ها یا موسسات پرداخت ندارد گفت تمایل فیس بوک، رعایت حداکثری استانداردهای نهادهای نظارتی است.