رسانه‌ها نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم دارند

خبرگزاری میزان- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین با بیان اینکه رسانه با شناخت و گزارش آسیب‌های اجتماعی، نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرائم دارند گفت: اگر رسانه‌ها در بحث کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی به خوبی اطلاع رسانی کنند، شاهد کاهش جرایم خواهیم بود،

خبرگزاری میزان–  محمد قاسمی در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، گفت: جرائم، آسیب ها، معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی در تمامی جوامع وجود دارد، اما نگرش افراد و حاکمیت‌ها نسبت به این مسائل متفاوت است و بر اساس سال‌ها بررسی و تجربه، بهترین راهکار پیشگیری، برخورد علمی، کارشناسی و آسیب شناسی شده با ناهنجاری‌های اجتماعی است.
وی افزود: جرائم و آسیب‌های اجتماعی معلول علت‌های متعددی است، از این رو برای تاثیرگذاری اقدامات پیشگیرانه، ابتدا باید ریشه علت‌ها شناسایی شود تا بتوان با یک برنامه ریزی کارشناسی شده به مقابله با عوامل وقوع جرائم و ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی پرداخت.
دادستان قزوین همچنین بیان داشت: جرم، بزه کاری و آسیب‌های اجتماعی از منظر پیشگیری باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و عوامل شکل گیری و گسترش آن شناسایی شود و در این راستا تمامی دستگاه، نهاد‌ها و فرد فرد جامعه باید ایفای نقش کنند و بدون شک اگر از نقش‌های اجتماعی خود غافل شوند، اقدامات بی نتیجه خواهد ماند.
قاسمی با بیان اینکه تقویت باور‌های دینی در کاهش جرائم و آسیب‌ها بسیار موثر است، تصریح کرد: افراد و خانواده‌هایی که پایبندی به مسائل و ارزش‌های دینی در آن‌ها بیشتر است، جرائم، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کمتر مشاهده می‌شود، به همین خاطر تقویت و توجه به آموزه‌ها و ارزش‌های دین مبین اسلام و سیره ائمه اطهار (ع) و اهل بیت (ع) نسخه شفابخش هدایت انسان‌ها به سمت رشد و تعالی است و اگر به این موضوع توجه ویژه شود، بی تردید شاهد کاهش جرائم و آسیب‌ها خواهیم بود.
این مقام قضایی استان  قزوین تصریح کرد: بی توجهی به مسایل کوچک می‌تواند موجب بروز حوادث بزرگ‌تر شود، از این رو جرائم و آسیب‌های کوچک می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های گسترده و بزرگ تری شود که جبران آن امکان پذیر نباشد، به همین خاطر کوچک‌ترین و کم اهمیت‌ترین جرم و آسیب اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و برای آن نیز باید راهکار‌های علمی و کارشناسی و همچنین اقدامات پیشگیرانه برنامه ریزی شود.
وی با بیان اینکه رسانه با شناخت و گزارش آسیب‌های اجتماعی، نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرائم دارد، اذعان داشت: آسیب‌های اجتماعی در سطوح مختلف جامعه رسوخ کرده و ریشه بسیاری از این آسیب ها، نارسایی‌ها و اختلالات فرهنگی است، به همین خاطر رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی در این زمینه نیز باید ورود و جامعه را از مخاطرات اجتماعی آگاه کنند و البته از ظرفیت فضای مجازی نیز نباید غافل شد.
دادستان قزوین یادآور شد: اگر رسانه‌ها در بحث کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی به خوبی اطلاع رسانی و آگاه سازی کنند، شاهد کاهش آن‌ها خواهیم بود، زیرا اگر در این زمینه اقدامات هدفمند و کارشناسی برنامه ریزی نشود، هیچ شخص و خانواده‌ای از آسیب‌های اجتماعی مصون نخواهد بود و به طرق مختلف گریبان گیر جامعه می‌شود.
محمد قاسمی قانون گریزی را یک آسیب خطرناک دانست و افزود: قانون گریزی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است و باید ریشه‌های میل به این آسیب در افراد بررسی و موشکافی شود و بی تردید قانونمداری و احترام به قانون سنگ بنای شکل گیری جامعه مدنی با کمترین جرم و آسیب و توسعه پایدار است و رسانه ملی با ساخت برنامه‌ها و گزارش‌های متعدد باید در راستای آموزش و ترویج فرهنگ قانون گرایی در سطح جامعه تلاش کند و الگو‌های مناسب به جوانان معرفی نماید.
این مقام مسئول در خصوص پیشگیری از قاچاق گندم گفت: قاچاق محصولات کشاورزی و دامی سلامت عمومی را به مخاطره می‌اندازد، به همین خاطر باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق کالا‌های استراتژیک اتخاذ شود و باید میزان سطح کشت گندم در استان توسط دستگاه‌های مربوطه برآورد شود و در سریع‌ترین زمان از کشاورزان خریداری و نگهداری شود تا از قاچاق آن جلوگیری بعمل آید.
قاسمی به موضوع تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی روستا، دهیاران و بخشداران در امر پیشگیری از وقوع این پدیده‌ی شوم پیش قدم باشند. چرا که آنان به صورت مستمر در محل حضور داشته و به عنوان بزرگان منطقه، نه تنها خود باید در صیانت از عرصه‌ها و منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست کوشا باشند، بلکه برای دیگران نیز الگو و سرمشق بوده و در مقابل متجاوزان سد محکمی باشند.
قاسمی افزود: سیاست راهبردی دستگاه قضایی استان در این زمینه علاوه بر اجرای قاطعانه احکام دادگاهها، اعمال مقررات تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی یعنی قلع و قمع مستحدثات و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در همان مراحل ابتدایی بوده و در این خصوص باید از ظرفیت همگانی استفاده شود و الحمدلله در سال جاری اقدامات این حوزه رشد قابل قبول و بازخورد خوبی هم داشته و قطعا در امر پیشگیری از وقوع این جرم موثر است. ضمن اینکه ادامه این روند به تشدید مراقبت‌ها و انسجام گشت‌های مشترک ضابطین خاص و عام و همکاری دیگر دستگاه‌ها نیازمند است.
وی بیان داشت: پیشگیری از وقوع جرم همانگونه که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) تاکید داشته و دارند، وظیفه تمامی دستگاه ها، نهاد‌ها و آحاد جامعه است و باید با توجه وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند، در این راستا نیز ایفای نقش و اقدامات پیشگیرانه خود را اجرایی نمایند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های تحول محور دوره جدید قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است و آیت الله رییسی نیز نسبت به تحقق این امر تاکید بسیار دارد و دستگاه قضایی استان به عنوان متولی قانونی پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در این راستا را پیگیری و مطالبه خواهد کرد و در صورت کوتاهی باید پاسخگو باشند.