محدودیت مدیران بانکی در عضویت هیات‌مدیره شرکت‌های دولتی

تهران- ایرنا- بانک مرکزی دستورالعمل نحوه احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن، نداشتن سمت مدیرعاملی یا عضویت در هیأت‌مدیره سایر شرکت‌هایی که تمام یا بخشـی از سـرمایه آنها متعلق به دولت یا نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی باشد، لازم است.

بانک مرکزی «دستورالعمل نحوه‌ احراز و لغو تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری» که در یکهزار و دویسـت و هشـتاد و هشـتمین جلسـه شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، را ابلاغ کرده است.

نداشتن سمت مدیریتی، اجرایی، کارشناسی و مشاوره‌ای در شرکت‌های تابعه مؤسسـه اعتباری و سایر شرکت‌ و ممنوعیت مدیرعامل موسسه اعتباری از تصدی همزمان سمت رییس یا نایب رییس هیات‌مدیره همان موسسه اعتباری از جمله این شرایط است.

از دیگر شرایط تایید صلاحیت می توان به نداشتن سمت مدیرعاملی یا عضویت در هیات‌مدیره سایر شرکت‌هایی که تمام یا بخشـی از سـرمایه آنها متعلق به دولت یا نهادها و موسسات عمومی غیردولتی باشد، اشاره کرد.

داشتن حداقل ١٠ سال سابقه کار در زمینه‌های مالی، بانکی و بازرگانی و دارا بودن حداکثر سن ۷۰ سال برای مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل و حداکثر سن ٧٥ سال برای اعضـای هیأت‌مدیره در زمان معرفی به دبیرخانه نیز از دیگر شرایط است.

در موسسه اعتباری غیردولتی بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبی که فاقد شرط سنی مقرر در این بند باشد منوط به تأیید رییس کل بانک مرکزی، امکان‌پذیر است. در خصوص شرط سنی موضوع این بند، حداکثر سن داوطلبان تصدی سمت مدیریتی در مؤسسـه اعتباری دولتی تابع قوانین مربوطه است.

عدم شمول «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» و اصلاحات بعدی آن بر داوطلب نیز باید رعایت شود؛ داشتن گواهینامه حرفه‌ای بانکداری اخذشده از موسسات مورد تأیید بانک مرکزی که از ابتـدای سال ١٤٠٠ لازم‌الاجرا می‌شود.