استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات منتظر نظر سازمان مالیاتی

استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات بیش از۶ماه معطل ارسال اسامی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نموده‌اند از سوی بانک مرکزی بود؛حال اسامی به سازمان امور مالیاتی رسیده و منتظر اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از تلاطمات ارزی و دستورالعمل‌های متعددی که از سوی بانک مرکزی و دستگاه‌های مختلف دولتی برای ساماندهی بازار ارز و مدیریت نوسانات ارزی در سال گذشته وضع شده است، اکنون بسیاری از روندهای متعادل گذشته درگیر بوروکراسی اداری است تا ضعف‌هایی که در سال گذشته ناشی از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها ایجاد شده، از پیش روی جامعه تجاری کشور برداشته شود.

یکی از این موارد مالیات بر ارزش افزوده صادرات است؛ طبق قانون، چند سالی است که صادرات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است. در واقع، صادرات غیرنفتی کشور در راستای مشوق‌های دولت، از پرداخت هر گونه مالیات بر ارزش افزوده معاف است و اگرچه صادرکننده هنگام طی کردن فرآیند اداری صادرات باید این مالیات را به حساب دولت واریز کند اما پس از تکمیل فرایند اداری صادرات، باید حداکثر ظرف مدت یکماه مبالغ پرداختی بابت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان مسترد شود.

اکنون بیش از شش ماه است که صادرکنندگان از بهره‌مندی از این امتیاز محروم بوده و توانایی بازدریافت مالیات بر ارزش افزوده خود از سوی دولت را ندارند؛ چراکه دولت، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات را منوط به رفع تعهد ارزی کرده و حتی صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی هم کرده باشند، تاکنون به دلیل ناهماهنگی‌های به وجود آمده میان بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در تدوین اطلاعات صادرکنندگان، دسترسی به این بخش از منابع مالی خود ندارند.

یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر از ارسال اسامی صادرکنندگانی به سازمان امور مالیاتی خبر داد که رفع تعهد ارزی کرده‌اند و گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، فهرست صادرکنندگان به این سازمان اعلام شده و اکنون کار در دست سازمان امور مالیاتی است.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس استعلامی که صورت گرفته، در حال بررسی اسامی صادرکنندگان است تا پروسه استرداد مالیات بر ارزش افزوده را آغاز نماید.

پیگیری‌های خبرنگار مهر از سازمان امور مالیاتی نیز از دریافت اسامی ارسالی بانک مرکزی توسط سازمان مالیاتی حکایت دارد و به گفته مقامات این سازمان، کار بررسی پرونده‌های صادرکنندگان آغاز شده است.