برای اجرای طرح آب و فاضلاب/پرداخت 281 میلیون یورو وام بانک توسعه اسلامی به مازندران از سال آینده

ساری -ایرنا – مدیرعامل شرکت آبفا شهری مازندران گفت: بانک توسعه اسلامی پس از چندین سال پیگیری تسهیلات 281 میلیون یورویی را از سال آینده برای اجرای طرح های آب و فاضلاب در شهرهای مازندران پرداخت می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: علاوه بر آن وزارت اقتصاد و دارایی نیز 164 میلیون یورو برای اجرای این طرح که به صورت مشارکتی اجرایی می شود، تسهیلات در اختیار آبفا شهری قرار خواهد داد.
وی اضافه کرد: بانک توسعه اسلامی قرار است این تسهیلات را در سال 2020 (اواخر98) برای اجرای طرح توسعه آشبکه فاضلاب و آبرسانی به شهرهای الویت دار این خطه شمال کشور پرداخت کند.
عبداللهی خاطرنشان کرد: اگرچه طرح های آبفای شهری معطل پرداخت این تسهیلات نخواهد ماند، ولی پرداخت آن می تواند اجرای طرح ها را تسریع کند.
در حال حاضر میزان برخورداری مازندران از فاضلاب شهری حدود 12 درصد است که این میانگین در سطح کشور حدود 50 درصد است که پرداخت این تسهیلات می تواند این عقب ماندگی حدود 40 درصدی را کاهش دهد.
طرح دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی برای طرح آبفای شهری مازندران در سال 93 ارایه شد و تاکنون پرداخت این تسهیلات رنگ عملی به خود نگرفته است.

** بانک توسعه اسلامی
بانک توسعه اسلامی (IDB) با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیرعضو سراسر جهان براساس اصول شریعت اسلامی در سال 1975 با سرمایه اولیه 755 میلیون دینار اسلامی تاسیس شد که سرمایه مجاز (اسمی) این بانک در شرایط فعلی 30 میلیارد دینار اسلامی برآورد می شود.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1989 میلادی به عضویت بانک توسعه اسلامی درآمد و در حال حاضر با پذیره نویسی یک میلیارد و 491 میلیون دینار اسلامی پس از عربستان سعودی و لیبی، سومین سهامدار بزرگ این بانک است.
این بانک نیز طبق آخرین گزارش تا سال 91 حدود 2میلیارد و 871 میلیون دلار تسهیلات پروژه ای (بلندمدت) به نفع دستگاههای مختلف کشورمان تصویب کرد که نیمی از این تسهیلات تاکنون به برخی پروژه ها در استان های کشور پرداخت شد.